Twee tienerkomedies met vergezochte uitgangspunten rond populaire hoofdrolspeelsters die echter geen tiener meer zijn.#

Het WK is op de finale na gevild en nog voor de winnaar daarvan bekend is likken de vele verliezers hun wonden. Allereerst het Braziliaanse elftal, waarvan veel werd verwacht, dan het Nederlands elftal, waarvan veel minder werd verwacht. Al net zo voorspelbaar als de vroege aftocht van het Nederlands elftal is de derde groep verliezers: de bioscoopeigenaars. De bezoekcijfers waren de afgelopen weken rampzalig door het WK en mooi weer. En door een eigenaardig uitbrengbeleid, want pas nu het WK bijna is afgelopen worden tegelijkertijd twee tienerkomedies uitgebracht die zijn gericht op jonge meisjes. Dat is nu net de groep die de afgelopen weken nauwelijks naar het WK keek en dus beter veel eerder bediend had kunnen worden.

Tweelingbroer

She's the Man is een romantische komedie rond Amanda Bynes (What a Girl Wants), losjes gebaseerd op Shakespeare's Twelfth Night. Héél losjes, want alleen het travestie-element is overgenomen van de bard en verplaatst naar het voetbalveld. Bynes geeft zich namelijk uit voor haar tweelingbroer om voetbal te kunnen spelen. Dat blijkt zelfs in de kleedkamer niemand door te hebben; en de bakvissen in de bioscoopzaal ook niet, hoopt de filmdistributeur.

Tegenpool

Al even vergezocht is Just my Luck, waarin Lindsay Lohan (Freaky Friday) het geluk aan haar kont heeft hangen. Alles gaat haar voor de wind, van regen die stopt zodra zij de deur uitgaat tot stoplichten die op groen springen wanneer zij nadert. Haar tegenpool is een pechvogel (Chris Pine) die juist in zeven sloten tegelijk loopt. Maar wanneer geluksvogel Lohan haar tegenpool kust tijdens een gemaskerd bal zijn de bordjes verhangen en is Lohan de pechvogel geworden. Waarop Lohan alles op alles zet om de veroorzaker van haar plotselinge pech terug te vinden.

Bierviltje

Beide tienerkomedies zijn zogenaamde high conceptfilms: films waarvan het idee op een half bierviltje is samen te vatten. Met allerlei nodeloze omwegen wordt het dunne verhaaltje opgerekt tot de verplichte anderhalf uur, als een voetbalwedstrijd die al is beslist. Er is nog een overeenkomst tussen de films: beide hoofdrolspeelsters zijn dit jaar 20 geworden en daarmee de leeftijd ontgroeid om tieners te spelen. Dat zal hun jonge fans worst wezen, en het moet gezegd worden: Lohan liet in de komedie Mean Girls zien talent te hebben. Maar dat was voordat ze het slachtoffer werd van paparazzi en divagedrag, twee zaken waartussen een oorzakelijk verband bestaat (al is het niet altijd duidelijk wat oorzaak is en wat gevolg). Maar hoe dan ook: het blijft vreemd dat beide films niet al tijdens het WK uitgebracht zijn. Hadden de bioscopen de schade wellicht nog kunnen beperken, in plaats van te wachten tot de zomervakantie begint.

She's The Man: Het Parool:
"volstrekt ongeloofwaardig"
De Volkskrant: "(niet) geloofwaardig" In 35 zalen

Just my Luck: Het Parool:
"flinterdun uitgangspunt"
De Volkskrant: "slappe kunstgreep" In 45 zalen