Remake van bekende horrorklassieker, opgehangen aan de gimmick van een release op 6-6-06. Brrrr....

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

De komst van de antichrist schijnt onder meer te zijn aangekondigd met de aanslagen op het WTC, het ongeluk met de Columbia spaceshuttle en de tsunami in Zuid-Oost Azië. Althans, dat beweert een deskundige van het Vaticaan in de proloog van The Omen. Nu vertrouwen we sinds The Da Vinci Code niemand meer in het Vaticaan, maar het beeldmateriaal van de voortekens is overtuigend. De conclusie: de zoon van de duivel zal worden geboren. Op 6 juni, om 6 uur 's ochtends.

En laat nu net op dat moment diplomatenvrouw Katherine Thorn (Julia Stiles) liggen te persen. Haar zoon wordt dood geboren, verneemt haar man Robert (Liev Schreiber) op de gang van het hospitaal van een priester. Deze pater heeft ook een oplossing: er is die nacht ook een baby geboren van wie de moeder in het kraambed is gestorven. Wanneer Robert de baby adopteert bespaart hij zijn vrouw onnodig verdriet- en god zal hem dit leugentje heus wel vergeven, voegt de pater vertrouwelijk toe.

Rosemary's Nanny

Robert laat zijn vrouw in de waan dat Damien -zoals ze het kind noemen- hun eigen zoon is. Tot de vijfde verjaardag van Damien is er niets aan de hand, maar op dat verjaarsfeestje hangt de kinderjuf zich op "voor Damien". Uiteraard is het daarna wat lastiger voor het gezin Thorn om een nieuwe nanny te vinden, maar dan dient Mia Farrow zich aan. Zonder afspraak, maar wel met de juiste papieren. Het verheugde diplomatenstel neemt haar aan zonder haar achtergrond te checken- zeker nooit Rosemary's Baby gezien?!

Er gebeuren steeds meer nare en rare dingen: Robert wordt benaderd door een geschifte priester (Pete Postlethwaite) en een geobsedeerde fotograaf (David Thewlis) die beweren bewijzen te hebben dat er iets goed mis is met Damien. Maar zoals elke goede ouder weigert Robert deze vergezochte verhalen te geloven. Totdat Kate een ongeluk krijgt- toeval of opzet van Damien? Of gewoon een stommiteit van Kate? Want wie op een gammel stoeltje gaat staan naast een laag hekje boven een gapende diepte vraagt er ook een beetje om.

Van der Vaart

The Omen is een volgzame remake van de horrorklassieker uit 1976, met als belangrijkste gimmick de releasedatum 6-6-06 -het nummer van de duivel, mocht u daarvan niet op de hoogte zijn. De casting is in orde, met Mia Farrow als beste vondst- de kinderjuf raakte immers in Rosemary's Baby bezwangerd door de duivel. Helaas herinnert haar aanwezigheid de kijker er ook aan dat duivelse horror stukken enger kan zijn. De nieuwe Omen kan er nog zoveel bakken onweer, wapperende rode lappen en dreigende muziek tegenaan gooien, eng wil het maar niet worden. Daarvoor krijg je teveel tijd om je aan de onwaarschijnlijkheden en rare beslissingen van de hoofdpersonen te ergeren. Waarom licht Robert zijn vrouw niet in over de herkomst van hun baby? Waarom die plotseling opduikende kinderjuf niet even nagetrokken? En wat moet een fotograaf in een donkere kamer met glazen (!) wanden waar gewoon licht doorheen kan?

Dat soort rare zaken waren er in 1976 wellicht ook al maar leiden anno 2006 af. Voor je het weet dwalen je gedachten af naar de zoon van Rafael en Sylvie van der Vaart: deze werd twee weken terug zo'n twee weken voor de uitgerekende datum geboren, en was dus rond 6-6-2006 verwacht. Zijn naam? Damian... Zijn moeder had zwangerschapvergiftiging, zijn vader kreeg meteen na de geboorte last van een enkelblessure. Toeval?!

Het Parool: * * "Behalve enkele geslaagde schrikeffecten voegt de nieuwe Omen niets toe aan het origineel"
De Volkskrant: * "Moore is zo slaafs in zijn nabootsing dat zijn film er een vreemde zinloosheid door krijgt"
In 45 zalen