Low budget thriller van Steven Soderbergh maakt alleen gebruik van amateurs. Aardig maar statisch experiment.

Bekijk video: Modem/ Breedband

De bioscopen verliezen steeds meer bezoekers door illegaal downloaden en dvd-piraterij. Alle middelen worden ingezet om zoveel mogelijk tegen te gaan dat een film nog voor zijn bioscooprelease al op een andere manier te zien is. Regisseur Steven Soderbergh benaderde het probleem van een andere kant: hij bracht Bubble tegelijk uit in de bioscoop, op dvd en op betaal-tv.

Een brutaal statement van Soderbergh, al was de regisseur van Ocean's Eleven en Twelve (en binnenkort Thirteen) wel zo slim om zijn daad niet te stellen met een melkkoe uit de Ocean's-serie. Dat had ongetwijfeld protesten opgeleverd van zijn sterren, die voor hun honorarium in elk geval in de eerste Ocean's-film afhankelijk waren van de bioscooprecette.

Poppenfabriek

Maar de acteurs in Bubble zijn amateurs, die desnoods voor niets hadden gewerkt. Eén van de hoofdrolspelers, Debbie Dobereiner, is eigenlijk manager in een Kentucky Fried Chicken restaurant. In Bubble zien we ook geen exotische locaties of boeiende luxelevens, maar een suf plaatsje in Amerika waar geestdodend werk in de plaatselijke poppenfabriek wordt verricht.

De zwaarlijvige Martha (Dobereiner) werkt er al jaren en luncht elke middag met de jongere Kyle (Dustin James Ashley). Hun band als collega's en vrienden wordt op de proef gesteld wanneer Rose (Misty Dawn Wilkins) in de fabriek komt te werken. Rose is brutaal en opportunistisch- ze windt Kyle al snel om haar vinger en gebruikt Martha als kinderoppas om een avondje met Kyle uit te kunnen. Die avond heeft een noodlottige afloop, want het ingedutte plaatsje wordt opgeschrikt door een heuse moord. Maar wie is de dader?

Amateurtoneel

Bubble is wel aardig als experiment op het gebied van zowel distributie als acteren, maar het blijft toch amateurtoneel wat we te zien krijgen. Realistisch is het zeker: wat Soderbergh in Bubble laat zien heeft meer met hedendaags Amerika te maken dan alles uit Ocean's Eleven en Twelve.

Maar echt boeiend is het verhaal niet, ondanks het moordmysterie, en reality-tv hebben we al genoeg. Bioscopen hoeven ook niet te vrezen dat er illegale kopieën van Bubble in omloop waren geraakt, als de film niet meteen op dvd was uitgebracht: we hebben het hier niet bepaald over M:I:III.

Het is prima als Soderbergh op zijn beurt het ingeslapen Hollywood wil opschrikken met tegendraadse films als Full Frontal, Solaris en Bubble, maar echt goede films heeft het nog niet opgeleverd.

Het Parool: "Geen van de hoofdrolspelers had acteerervaring, maar ze leveren geweldige prestaties"
De Volkskrant: "Soderbergh biedt een tegenwicht aan de neprealiteit van de televisie, aan de real life soaps die ondanks hun naam mijlenver afstaan van het echte leven."
In 3 zalen