Onvermijdelijke, maar daarom niet minder overbodige verfilming van de bekende bestseller, met Tom Hanks en Audrey Tautou.
#

Bekijk video: Modem/ Breedband

Meer dan 50 miljoen lezers lieten zich al meeslepen door de Da Vinci Code, de eerste bestseller van deze eeuw. Na het succes van de Da Vinci Code (DVC) werden de drie eerder geflopte boeken van DVC-schrijver Dan Brown alsnog verkoopsuccessen. Talloze inhakers proberen een graantje mee te pikken van de succesformule, door de theorieën van de DVC te ontmaskeren, al dan niet op religieuze grondslagen, of met doorzichtige kopieën te komen (Het Michelangelo Mysterie, De Einstein Code).

En de locaties die in DVC worden aangedaan door professor Langdon en zijn gelegenheidsassistente Sophie Neveu worden overspoeld door DVC-toeristen, of het nu het Louvre is of een kapelletje in het Schotse Edinburgh. Hoog tijd dat er een filmversie komt, zou je zeggen: hoef je niet meer in de rij te staan voor de Mona Lisa of het Laatste Avondmaal. Die onvermijdelijke filmversie is er nu, en mocht meteen het filmfestival van Cannes openen.

Clous en codes

Dat er een filmversie zou komen lag voor de hand: het boek leest als een avonturenfilm, ondanks de vele wetenschappelijke uitstapjes. Langdon wordt door Brown zelf omgeschreven als een soort Harrison Ford in ribfluweel; een hedendaagse Indiana Jones dus. In de filmversie van Ron Howard (A Beautiful Mind) werd echter gekozen voor Tom Hanks, eerder te zien in Howards' Splash en Apollo 13. Voor de rol van Sophie viel de keuze op Audrey Tautou, sinds Amélie ieders favoriete Francaise.

Een potentieel publiek van 50 miljoen lezers en hoofdrollen voor Hanks en Tautou- ook DVC, the Movie kan alleen maar een succes worden. Toch kan je je afvragen of het wel zo slim is een thriller te verfilmen waarvan het gros van het publiek de afloop al weet. Zelfs die paar mensen die het boek níet hebben gelezen weten, sinds de protesten van de kerk en het plagiaatproces dat Brown eerder dit jaar om zijn oren kreeg (en won), dat de clou iets met het Laatste Avondmaal en de relatie tussen Jezus en Maria heeft te maken.

Dus krijg je een film waarin twee erudiete hoofdpersonen hun niet geringe hersens pijnigen over codes en clous waarvan het publiek de oplossing al weet. Dat maakt hun rollen onnozeler dan de bedoeling kan zijn. En de verrassing is er natuurlijk ook al vanaf, al is tot het laatste toe geprobeerd een zweem van mysterie rond de film te creëren.

Aanwijzingen

Dat is ook de reden dat uw filmrecensent (die het boek overigens ook in twee dagen verslond) de film niet kan beoordelen. De trailer maakte behoorlijk nieuwsgierig, maar daar zijn trailers voor. Rest mij te melden dat er rollen zijn voor Paul Bettany (als de albino-monnik Silas), Ian McKellen (Sir Leigh Teabing), Jean Reno (rechercheur Bezu Fache) en Alfred Molina (bisschop Aringarosa). Interessante acteurs, die het publiek hopelijk kunnen doen vergeten wat ze al weten.

Maar misschien is het ook wel leuk om eens méér te weten dan de filmpersonages, en zo nodig aanwijzingen te roepen in de bioscoop: "het is het Laatste Avondmaal!" "Het is die persoon die rechts van Jezus zit!"

Het Parool: "The Da Vinci code zal niet de bioscoopklapper worden die algemeen werd verwacht"
De Volkskrant: "De verveling krijgt bij al die lange monologen en onverhoedse ingevingen al snel de overhand."
In 142 zalen