Doorsnee-thriller met Harrison Ford die door schurk Paul Bettany wordt gedwongen mee te werken aan een digitale bankoverval.

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

Harrison Ford loopt alweer tegen de 65, maar houdt nog steeds vol dat een vierde Indiana Jones-film nog niet van de baan is, sterker nog: dichterbij realisering dan ooit. Intussen wijst hij interessante rollen steeds op het laatste moment af: vijf jaar terug in het drugsdrieluik Traffic (rol van Michael Douglas), en recenter in Syriana (eveneens geschreven door Stephen Gaghan). Want de rol waarmee George Clooney een Oscar won was eerst aan Ford aangeboden.

In plaats van interessante keuzes te maken kiest Ford voor rollen die hem zitten als een vertrouwd maatkostuum: die van de brave huisvader die door extreme omstandigheden, meestal in zijn werkkring, gedwongen is hardhandig voor zijn gezin op te komen (Airforce One, Clear and Present Danger, The Fugitive, Frantic). Zo ook in Firewall, een thriller die net zo doorsnee is als de titel al doet vermoeden.

Getergd Gezicht

Ford speelt Jack Stanfield (robuuste naam voor een typisch Ford-personage), werkzaam bij een bank op de afdeling computerbeveiliging. De optiteling introduceert al meteen het suspense-element: vage videobeelden en getyp op een computer geven aan dat het gezin Stanfield in de gaten wordt gehouden. Hun huis ligt fraai afgelegen én is ontworpen door Stanfields vrouw Beth, een architecte (Virginia Madsen); een beetje thrillerkijker kan uittellen dat beide gegevens een rol gaan spelen in verhaal.

Op het antwoord hoeft niet lang te worden gewacht, want terwijl Stanfield op zijn werk wordt opgehouden met een aanbod van Bill Cox (Paul Bettany), op het eerste gezicht een gladde zakenman, wordt thuis zijn gezin gevangen gezet. Cox maakt al snel zijn ware bedoelingen duidelijk: Stanfield moet hem meehelpen zijn bank langs digitale weg leeg te roven, anders gaat zijn gegijzelde gezin eraan. Dat is het sein voor Ford om zijn bekende Getergde Gezicht op te zetten, al leek hij trouwens ook al met tegenzin door de film te lopen toen er nog geen vuiltje aan de lucht was.

24

Firewall is in feite een B-film bevolkt door A-acteurs. Ook Virginia Madsen, die dankzij een Oscarnominatie weer goed in de markt ligt na jarenlang in B-films te hebben gespeeld, verdient beter. Haar rol als architecte is beperkt tot een enkele scène achter de tekentafel, waarna ze de rest van de film het ondankbare cliché van de bezorgde moeder mag uithangen. Een aardige toegift voor fans van de tv-serie 24 is een bijrol van Mary Lynn Rajskub, die dankzij 24 bekend werd als de norse Chloe. Helaas moet ze in het allesbehalve originele Firewall als Stanfields secretaresse precies hetzelfde doen: nors de enigszins excentrieke secretaresse uithangen.

Firewall is niet echt op irritante fouten te betrappen, hooguit op onwaarschijnlijkheden (Bettanny's handlangers dragen geen maskers, maar wél handschoenen om geen vingerafdrukken achter te laten?). Maar een gijzeling in een afgelegen huis zagen we vorig jaar nog in Hostage, met Bruce Willis; en in Bandits, ook met Bruce Willis, werden gezinnen van bakmedewerkers ook al gegijzeld om aan geld te komen. Los van deze overeenkomsten op details is de anti-held die gedwongen wordt voor zijn gezin op te komen een van de meest voorkomende Hollywood-clichés; Ford heeft hem zelf al meermalen gespeeld. Firewall is niet slecht, maar domweg niet verrassend en daarom niet spannend.

Het Parool: "de situatie wikkelt zich erg clichématig af naar de finale (..) Het is lastig warm te lopen voor een verregende zomer met Harrison Ford driekwart van de tijd met een pistool in zijn rug."
De Volkskrant: "herhaling van bekende formules en clichés"
In 44 zalen