Indringende film over een jonge crimineel uit een sloppenwijk van Johannesburg die ineens met een baby zit opgescheept.

Bekijk video: Modem/ Breedband

Deze week vindt het Amnesty International Film Festival plaats, dat wordt geopend met Tsotsi, de film die afgelopen weekend een Oscar won voor Beste Buitenlandse film. Tsotsi is dan ook een aangrijpend beeld van zo'n township, met een sterke hoofdrol van nieuwkomer Presley Chweneyagae als de jonge gangster Tsotsi.

Baby

Zijn echte naam is David, maar de stoere bink noemt zich Tsotsi, wat gangster betekent. Met drie andere vrienden heeft hij de metro van Johannesburg als werkterrein: ze houden zich in leven met zakkenrollen of domweg brute overvallen. Na een steekpartij laat de intellectueel van het kwartet, Boston, weten er geen zin meer in te hebben. Wanneer hij Tsotsi uithoort over zijn afkomst reageert Tsotsi op de enige manier die hij kent: met geweld.

Hij slaat zijn vriend in elkaar en vlucht vervolgens naar een rijke buurt, waar hij onder bedreiging van een pistool een auto wil stelen van een vrouw. Deze verzet zich echter hevig, waarop Tsotsi haar zonder pardon neerschiet en er met de auto vandoor gaat. Pas kilometers verder beseft hij waarom de vrouw zich verzette: haar baby ligt op de achterbank. Tsotsi weet niet beters te verzinnen dan het kind in een papieren zak mee te nemen naar zijn hutje in de township. Maar hoe een baby te verzorgen als je geen luiers maar kranten hebt, en alleen poedermelk?

Mieren

Het knappe van Tsotsi is dat je met de hoofdpersoon gaat meeleven, hoewel hij er aanvankelijk alles aandoet om de sympathie van de kijker te verspelen. Wanneer hij zijn kind lang alleen laat treft hij de blèrende baby onder de mieren aan, wat een vreselijk gezicht oplevert. Dat Tsotsi zelf als kind in de steek is gelaten door een moeder met aids en een vader die aan de drank was, wordt wel in flashbacks aangevoerd, maar niet als vergoelijking van Tsotsi's daden. Duidelijk is wel dat geweld de enige taal is die hij begrijpt: zelfs wanneer hij een moeder zijn baby laat voeden doet hij dat onder bedreiging van een pistool.

Het dreigende van de film is ook dat tot het einde vaag blijft of de baby de film wel zal overleven, in de handen van de onberekenbare Tsotsi. In een Hollywoodfilm kan je rekenen op een happy end, maar in de townships van Johannesburg is niemand zijn leven zeker. Tsotsi is een indrukwekkende film, niet in de laatste plaats door de fraaie beelden en de opzwepende muziek.

Het Parool: "louterend gettosprookje"
De Volkskrant: "Tsotsi is hartverscheurend en meeslepend, nooit zoet of vals."
In 15 zalen