Geslaagde literaire zwijmelfilm met Gwyneth Paltrow

Naast de twee macho-films die deze week de premières domineren is er gelukkig ook plaats voor een verantwoorde zwijmelfilm. In Possession draait het om twee fictieve schrijvers die er in het Victoriaanse tijdperk mogelijk een geheime relatie op na hielden. Althans, dat is wat twee literaire speurneuzen willen bewijzen.

Tegenpolen

Gwyneth Paltrow speelt de Britse (en dus stijve) pennenlikster die moet samenwerken met de Amerikaanse (en dus slordig geklede) Aaron Eckhart. De laatste neemt het uiteraard niet zo nauw met de regels en 'leent' zo nodig een museumdocument om het bij een knisperend haardvuur (!) nader te bestuderen.

Hunkerende minnaars

Natuurlijk komen deze twee tegenpolen tot elkaar terwijl ze trachten te doorgronden hoe intiem de relatie was tussen de twee negentiende eeuwse dichters. En omdat het niet zo bijster interessant is om twee literaire onderzoekers in bibliotheken en brievenverzamelingen te zien neuzen worden hun zoektochten doorsneden met beelden van de Victoriaanse toenaderingspogingen. Hierin figureren Jeremy Northam en Jennifer Ehle als de hunkerende minnaars.

Zwijmelfilm

Daarmee zijn alle ingrediënten voor een verantwoorde zwijmelfilm present: nostalgie, fraaie kostuums, romantiek bij het haardvuur, welgebouwde heren én de altijd goedgeklede Gwyneth Paltrow. De onderliggende moraal is uiteraard dat flirten en relaties er niet makkelijker op zijn geworden, ook al is het briefverkeer dan vervangen door e-mail.

Possession is goed geschreven en gespeeld en staat bol van de goede smaak. Verantwoord vermaak voor liefhebbers van Brits drama, in dit geval gemaakt door een Amerikaan (LaBute) die voorheen uitblonk in gitzwart cynisme (In The Company of Men). Maar in Nurse Betty liet LaBute al zien ook uitstekend uit de voeten te kunnen met vrouwelijke heldinnen.

Possession zal niet ieders cup of tea zijn. Maar wie niet wakker ligt van de vraag of twee Victoriaanse dichters het bed nu wel of niet hebben gedeeld heeft natuurlijk ook niets bij deze film te zoeken.

De Volkskrant: "gekunsteld, intellectueel overspel"
In 6 zalen