K-19: The Widowmaker - Kathryn Bigelow

Voorspelbare duikbootfilm met Harrison Ford als Sovjet-havik

De Koude Oorlog woedt in alle hevigheid in K-19. Het is 1961 en de Sovjets willen de Navo laten zien hoe ver ze zijn in de wapenwedloop. Een atoomonderzeeër wordt er op uit gestuurd om een testraket te lanceren op de Noordpool. Dat lukt inderdaad, en levert een zeldzaam moment van euforie op voor de opvarenden, die dat meteen met een potje voetbal in het sneeuwlandschap bezegelen.

Rode wijn

Daarna moeten ze helaas weer terug in de duikboot die ze 'de weduwenmaker' hebben gedoopt, omdat er al voor afvaart tien dodelijke slachtoffers vielen bij ongelukken. Dat de duikboot hier en daar lekt is nog te verhelpen. Maar wanneer de kernreactor die voor de aandrijving zorgt ook nog gaat lekken en oververhit raakt is een ramp nauwelijks te vermijden.

In de eerste plaats voor de opvarenden, die slechts rode wijn ter beschikking hebben om stralingsziekte tegen te gaan. En in de tweede plaats voor de rest van de wereld, want een ontploffende atoomonderzeeër in de nabijheid van een NATO-basis zal door het Westen ongetwijfeld op nucleaire wijze worden vergolden. Het is tenslotte 1961, en een jaar later zou de Cuba-crisis de wereld eveneens op de rand van de afgrond brengen.

Star Wars

Die Cuba-crisis vormde vorig jaar nog de basis voor de spannende politieke thriller Thirteen Days. K-19 baseert zich op een veel minder bekend incident, maar is desalniettemin voorspelbaar en minder aangrijpend. Natuurlijk is het uit commercieel oogpunt begrijpelijk om Harrison Ford en Liam Neeson te casten als Sovjet-kapiteins.

Maar het leidt erg af als twee Star Wars-veteranen elkaar afblaffen in het Engels, met een Russisch accent. Sean Connery was wellicht redelijk geloofwaardig in The Hunt for Red October, maar Ford is verkeerd gecast als de havik die in Sovjet-propaganda en kadaverdiscipline gelooft.

Een van de hoofdpersonges maakt bovendien halverwege een keuze die de geloofwaardigheid van het verhaal verder ondermijnt. Dat geldt ook voor de traditionele soldatenfilm-heroïek, vermengd met Hollywood-propaganda die de incompetentie van de Russen benadrukt. K-19 is zeker spannend, maar de claustrofobie van een duikboot is na Das Boot en U-571 een te bekend gegeven. Bovendien is de epiloog waarin de overlevenden als oude mannen zijn geschminkt tevens de nekslag voor de aktiefilm die K-19 ook wil zijn.

De Volkskrant: "het imiteren van een Russisch accent is te moeilijk voor de Hollywood-acteurs"
In 39 zalen

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie