Onder andere Netflix, de publieke omroepen en YouTube hebben de handen ineengeslagen voor het talentontwikkelingstraject Generation Inclusion. Op de website van dit project, die vanaf woensdagmiddag online staat, kan iedere jonge maker met een goed idee voor een film of een serie zich melden.

Het project is ontwikkeld door het Amsterdamse platform ROSE Stories. Het doel is een nieuwe generatie makers de kans te bieden hun stem te laten horen. Om zoveel mogelijk diverse plannen te vinden, gaan scouts van Generation Inclusion in Nederland én in het Caribisch deel van het koninkrijk actief op zoek naar talenten.

Geselecteerde deelnemers krijgen vier maanden de tijd om zichzelf en hun verhaal te ontwikkelen onder begeleiding van professionele (script)coaches. Daarnaast nemen ze deel aan trainingen, masterclasses en netwerkevenementen.

Na vier maanden pitchen de deelnemers het ontwikkelde project aan de Generation Inclusion-partners. Bij interesse van een van de partners wordt het project doorontwikkeld en uiteindelijk geproduceerd.

Naast YouTube, Netflix en de publieke omroepen werken ook RTL/Videoland, Amazon Prime Video, ViacomCBS, YouTube en het Nederlands Filmfonds mee. De partners investeren op lange termijn in deze nieuwe generatie, en stellen hun kennis, netwerk en ervaring beschikbaar voor de makers van de toekomst, zo melden zij in een verklaring.

Vele professionals uit de industrie hebben zich aangesloten bij Generation Inclusion als scout, ambassadeur, coach, of als onderdeel van de selectiecommissie.