Paradise Now - Hany Abu-Assad (trailer)

Sterk drama over twee Palestijnse zelfmoordenaars, bekroond met een Gouden Kalf voor de Beste Film.

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

Kan een Palestijnse inzending voor de Oscar bekroond worden met het Gouden Kalf voor Beste Nederlandse Film? Wel als het een deels Nederlandse co-productie betreft, en dus streek Paradise Now begin deze maand de belangrijkste Nederlandse filmprijs op. Wel zo toepasselijk, wanneer bij dezelfde uitreiking Theo van Gogh -slachtoffer van terrorisme- een postuum ere-Kalf krijgt. Paradise Now toont de wereld van zelfmoordenaars van een geheel andere kant: van binnenuit.

Operatie

Hany Abu-Assad introduceert twee doorsnee Palestijnse mannen, Saïd en Khaled, die bij een garage werken en 's avonds graag vredig een waterpijpje roken terwijl de zon onder gaat boven Nablus. Maar Saïd en Khaled leiden een geheim leven: ze zijn ooit geronseld als martelaren voor de Grotere Zaak, en zullen ooit uitverkoren worden om als zelfmoordterroristen met een bompakketje dood en verderf te zaaien in het naburige Israël.

Intussen gaat het leven gewoon door: Saïd legt contact met de aantrekkelijke Sahu, die buiten Palestina is opgegroeid en vreedzaam strijdt voor de mensenrechten. Maar wanneer hij met haar afspreekt krijgt hij te horen dat hij morgen gereed moet zijn voor zijn 'operatie'. 's Nachts brengt hij nog een bezoekje aan Sahu, maar hun sluimerende romance wordt in de kiem gesmoord door een discussie over hun verschillende politieke inzichten.

De volgende ochtend lijkt Saïd te twijfelen over hun missie, terwijl zijn vriend Khaled stijf staat van de moslim-peptalk over hun heldenmoed: eindelijk zijn we aan de beurt, juicht hij.

Galgenhumor

Abu-Assad toont wat er omgaat in mensen waar de meesten van ons zich niet in willen verplaatsen. Het knappe van Paradise Now is dat je toch gaat meeleven met deze terroristen, die aanvankelijk nonchalant aan de waterpijp lurken maar kortgeknipt en in het pak gehesen er meteen fanatieker uitzien. Allebei worden ze heen en weer geslingerd tussen twijfel en fanatisme, en de afloop is, hoe onvermijdelijk ook, verrassend.

Knap aan de film is ook dat het loodzware onderwerp met galgenhumor wordt gepresenteerd. Zo moet de afscheidsvideo over omdat de camera niet aan bleek te staan, heeft de bommenexpert geen handen meer maar haken en is het laatste avondmaal van de twee martelaars rechtstreeks gekopieerd van Da Vinci's Laatste Avondmaal. Paradise Now roept discussie op, zonder je een oordeel in de maag te splitsen. Het enige wat je de film kan verwijten is dat de bloederige gevolgen van zelfmoordaanslagen buiten beeld blijven en de zieleroerselen van de slachtoffers evenmin aan bod komen. Maar de Palestijnse regisseur gaat er niet geheel ten onrechte van uit dat die kant van het verhaal voldoende door de Westerse media wordt gecoverd.

Het Parool: "Paradise now toont uitstekend het gebrek aan perspectief en sociale frustraties in de Palestijnse gebieden, maar dat verklaart niet het zelfmoordterrorisme"
De Volkskrant: "puur en overtuigend drama"
In 9 zalen

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie