De film- en bioscoopindustrie heeft zich dit jaar door de coronacrisis moeten aanpassen in haar distributie- en verdienmodellen en zal deze veranderingen niet zomaar terugdraaien, vertellen filmbazen en bioscoopmedewerkers aan Variety.

Wereldwijd moesten bioscopen dit jaar gedurende korte en langere periodes hun zalen sluiten als gevolg van de coronacrisis. Filmproducenten brachten hun films daarom vervroegd op streamingdiensten uit of schoven de verschijningsdatum gewoon op.

Ook Universal bracht films dit jaar voorafgaand aan hun bioscooppremière op streamingdiensten uit en zal daar volgend jaar zeer waarschijnlijk mee doorgaan. Op het eerste gezicht lijkt het een slechte deal voor bioscopen, maar als ze de desbetreffende films alsnog vertonen zullen ze een deel van de digitale opbrengst ontvangen.

Volgens vicepresident van Universal Peter Levinsohn werpt dit nieuwe systeem op lange duur zijn vruchten af, omdat het in zijn ogen voor alle betrokkenen werkt en "een beter ecosysteem" ten gevolg heeft.

'Filmliefhebbers verruilen bioscoopstoel niet voor bankstel'

De streamingdiensten zullen ook in 2021 de belangrijkste concurrentie vormen voor bioscopen, maar dat filmliefhebbers de bioscoopstoel voorgoed hebben ingeruild voor hun bankstel wijst voorzitter van Sony Pictures Tom Rothman van de hand. Volgens Rothman willen mensen het liefst hun normale levens weer oppakken en een bioscoopbezoek hoort daar in zijn ogen bij.

"De laatste tijd wijzen veel mensen erop dat de aankomende maanden en jaren zullen lijken op de roaring twenties", aldus Rothman. "Die volgden destijds ook op een crisis. Dat gevoel is aanwezig. Mensen staan te springen hun huis uit te gaan, achter hun schermen vandaan te kruipen en weer op zoek te gaan naar echte interactie tussen mensen."

'Bioscopen zullen meer moeten doen'

Volgens Paramount Domestic-baas Chris Aronson is dat echter te simpel gesteld. Hij stelt dat bioscopen hun kernfunctie moeten herzien. Het tonen van de nieuwste kaskraker zal niet genoeg zijn om iedereen weer terug de zalen in te krijgen. Het contact met de bezoeker moet opnieuw worden opgebouwd.

Andere kenners delen die mening. Volgens hen moeten bioscopen een plek worden waar mensen ook voor en na het kijken van een film graag willen zijn. Een functie die kleinere filmhuizen al lang vervullen.