The Brothers Grimm - Terry Gilliam (trailer)

Teleurstellende sprookjesfilm van Terry Gilliam heeft een geestig uitgangspunt maar gaat ten onder aan slechte special effects

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

In films van Terry Gilliam (Twelve Monkeys, Fear and Loathing in Las Vegas, The Fisher King) is altijd een hoop te beleven, en op de set doorgaans nog meer. Legendarisch zijn de verhalen over de moeizame totstandkoming van Brazil en Munchhausen, en Gilliams voortijdig gestopte rampfilm over Don Quijotte leverde een ijzingwekkende documentaire op, Lost in la Mancha. Ook de totstandkoming van The Brothers Grimm ging met ruzies en oponthoud gepaard, en helaas is dat aan de film af te zien. Het resultaat is rommelig, maar niet op de anarchistische manier die Gilliam voor ogen moet hebben gestaan. Terwijl het uitgangspunt zo origineel was.

Rood kapje

De gebroeders Grimm zijn anno 1812, het jaar waarin de film speelt, nog niet de beroemde vertellers van klassieke sprookjes. Nee, Jake (Heath Ledger) en William (Matt Damon) zijn oplichters die tegen betaling bijgelovige boeren van heksen en spoken afhelpen. Geestverschijningen die de broertjes dankzij twee morsige medewerkers uiteraard eerst hebben veroorzaakt. Na gedane arbeid benut versierder William het geld om twee schone deernes mee naar bed te nemen, onder het uitroepen van "wie is de schoonste van het land?". De meer verlegen Jake houdt liever aantekeningen bij van vreemde verschijnselen die ze op hun reizen zijn tegengekomen: een meisje met een rood manteltje en een rood kapje bijvoorbeeld. Daarmee legt Jake de basis voor hun latere faam, maar zijn schrijversactiviteiten vormen in de film slechts een zijlijn, wat wel geestig werkt.

Wanneer het bedrog van de broers onvermijdelijk wordt ontdekt stelt de Franse bezetter hen voor een simpele keuze: de dood óf meehelpen bij het oplossen van een mysterie. In een dorp worden al negen meisjes vermist, en daar zou een monsterlijk boswezen achter zitten. Met behulp van een vrouwelijke stroper (Lena Headey) trekken de twee broers een griezelig bos in, maar zijn ze in het echt wel zulke helden?

Wolf

Zoals al gemeld, de aanzet van Grimm is origineel en geestig, maar de uitwerking pakt minder geslaagd uit. Gilliam gooit het weer op visuele anarchie met groothoeklenzen en drukke decors en mikt voorts op kolderieke humor, met slapstick, bizarre uitdossingen en rare accenten. Dat is op de duur echter eerder vermoeiend dan lachwekkend. Storend zijn ook de vaak matige special effects: wanneer een man in een wolf verandert ziet dat er minder overtuigend uit dan in An American Werewolf in Londen, een film die toch alweer uit 1981 dateert. De verwende hedendaagse filmkijker verwacht meer van een magisch verhaal, en de Gilliam-fan zal juist teleurgesteld zijn doordat de kolder in de film nooit kan tippen aan het bizarre universum van Brazil of Fear and Loathing.

Het Parool: "mislukt sprookje (..) onbenullig verhaaltje is geestig noch spannend"
De Volkskrant: "verzameling losse vondsten en ideeën"
In 53 zalen

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie