Oesters van Nam Kee - Pollo de Pimentel

Flinterdunne puberromantiek vult als een oester

Berry (Egbert-Jan Weeber), de hoofdpersoon van
Oesters van Nam Kee

Het levert een van de leukste scènes van de film op, dankzij kapper Cees Geel, die wel weet wat hij met een piepklein rolletje aanmoet. Maar Oesters van Nam Kee is met deze scène wel schatplichtig aan Wilde Mossels, waar een mislukte polder-overval in zat die bovendien veel leuker uitpakte.

Maar ja, Wilde Mossels had geen blote Katja Schuurman, die met haar platinablonde pruik een droomscène uit datzelfde Wilde Mossels in herinnering roept. En dus zullen de Oesters het wel beter doen dan de Mossels, ook al hadden de Zeeuwse hangjongeren twee jaar terug veel meer pit dan Berry.

Diablo

Berry verkoopt een setje lichtgevende duivelshoorntjes aan striptease Thera (Katja Schuurman) Die noemt hem sindsdien Diablo, terwijl Berry eerder een opgefokt cherubijntje is. Hij verzint met Thera grootste reisplannen, waar veel geld voor nodig is. Als ze dat met een listige oplichterstruuc (uiteraard bedacht door Thera) binnen hebben, gooien ze o zo spontaan en onverantwoord de eerste duizendjes over de balk in het Hilton.

Niet omdat Herman Brood daar ooit vanaf is gesprongen (ook al gooien ze hun kleren vanaf het hotel naar beneden), maar vanwege John Lennon en Yoko Ono.

En nu maar hopen dat de jeugdige doelgroep weet wie dat zijn. Dat Berry een slangenleren pak koopt -net zo een als Nicolas Cage in Wild at Heart had- is wellicht dichter bij huis. Of anders de vele citaten -uit onder meer Natural Born Killers- die Thera en Berry elkaar toefluisteren.Het deed mij denken aan Net als in de Film, van Toontje Lager.

Puberromantiek

Want het probleem aan de personages in Oesters is dat ze niet tragisch zijn, maar dat wel zo graag wíllen zijn. Groots en meeslepend willen ze leven! En dus spelen ze films na, door in het geld te rollen in een duur hotelbed -Indecent Proposal- of, à la Turks Fruit, op de fiets door Amsterdam te rijden.

Vergelijkingen met Turks Fruit snelden Oesters al vooruit, maar de 'gedoemde liefdesgeschiedenis' uit Oesters is nauwelijks meer dan een kalverliefde. De epileptische aanvallen van Thera zijn een stuiptrekking vergeleken bij de tumor van Monique van de Ven, en Berry is een watje naast Rutger Hauer. Goed, in beide films speelt een Chinees restaurant een cruciale rol, maar Turks Fruit is met zijn kotsscène wederom memorabeler.

Nee, Oesters lijkt eerder een vervolg op de hysterische puberromantiek uit Ik Ook Van Jou, aangedikt met een vleugje Showgirls. Naar verluidt leerde Katja paaldansen dankzij deze film, waarmee niet Turks Fruit maar de slechtste film van Paul Verhoeven een inspiratiebron voor Oesters vormt.En inderdaad, Katja gaat naakt, maar wie daarvoor naar Oesters gaat is goedkoper uit met de nieuwe Playboy. Hou je nog geld over voor wat échte Oesters van Nam Kee.

Het ParoolDe Volkskrant

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie