Rommelige science fiction-film over tijdreizen, vlinders en dinosauriërs, kleine oorzaken en grote gevolgen.
#

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

Peter Hyams is een B-filmer met een lange staat van dienst, maar afgezien van de enkele semi-klassieker (Capricorn One, 1978) leverde hij vooral videotheek-maatwerk af, zoals Sudden Death, The Relic en End of Days. In die laatste film, een apocalyptische actiefilm over millenniumangst uit 1999, kruisigde Hyams Arnold Schwarzenegger om zo de duivel te kunnen bestrijden. Hyams' volgende film, The Musketeer, haalde hier de bioscopen niet, en zijn nieuwste film, A Sound of Thunder, had twee jaar terug al uit moeten komen. Maar de productiemaatschappij ging failliet waardoor er aanvankelijk geen geld was om de film af te maken.

Knullig

De film die nu in 50 zalen rolt schijnt afgemaakt te zijn, al betwijfelt menig recensent dat. In de meeste besprekingen wordt namelijk opgemerkt dat de special effects soms zo knullig aandoen dat het lijkt of men naar een sf-film uit de jaren vijftig zit te kijken. Niet toevallig dateert het verhaal (van Ray Bradbury, vooral bekend van Fahrenheit 451) dan ook uit 1952, al speelt het in het Chicago van 2055. Wetenschapper/avonturier Travis Ryer (Edward Burns) organiseert voor het vage bedrijf Tami tijdreisjes naar de prehistorie, waar rijke lieden op dinosauriërs mogen jagen. Die jagers moet wel binnen bepaalde perken blijven om geen kettingreactie te veroorzaken die de toekomst zou kunnen wijzigen. Uiteraard is er een eigenwijze snob (Ben Kingsley) die zich daar niet aanhoudt, met als gevolg dat Chicago anno 2055 ineens geplaagd wordt door prehistorische monsters.

Onlogica

Dat er vreemd genoeg verder niets aan de evolutie is veranderd was een punt van onlogica dat ook door menig recensent werd aangestipt. Het geeft al aan dat ook deze Hyams-film vol hol lawaai, knullige effecten en onlogica beter rechtstreeks naar de videotheek had kunnen gaan.

Het Parool: "hopeloos knullig en gekunsteld"
De Volkskrant: "het gebrek aan logica is ontwapenend (..) een productie die geen moment serieus genomen kan worden"
In 50 zalen