Jan Albert de Weerd, die vorig jaar groot succes boekte met De Luizenmoeder, zag zijn komedieserie binnen korte tijd uitgroeien tot een hit, met lovende reacties en ook een Zilveren Nipkowschijf en Televizierring-nominatie. De regisseur vindt echter dat de makers 'misschien iets te veel eer hebben gekregen'.

"Met De Luizenmoeder hebben we iets heel leuks gemaakt", vertelt De Weerd in het AD.

De regisseur vindt alleen dat het "allemaal veel groter is gemaakt dan zij bedoelden". "Een hype. Psychologen werden zelfs op de serie losgelaten om 'het geheim' te duiden."

Vooraf hadden de makers niet verwacht dat de serie zo'n succes zou worden. "Ook al lagen we regelmatig op de grond van het lachen, we waren toch bang dat niemand zou gaan kijken. De pilot was een omslagpunt."

Hij liet de eerste aflevering zien aan zijn elfjarige zoon, die daar hard om moest lachen. "Toen kreeg ik er wel een goed gevoel over. Vanaf die eerste aflevering explodeerden de cijfers, naar, uiteindelijk, vijf miljoen kijkers. Ik dacht: dit méén je niet."

Serie werd kijkcijfersucces

De eerste uitzending op 14 januari 2018 werd bekeken door 545.000 kijkers, maar dit aantal liep dankzij online terugkijken op tot 1.594.000.

De Luizenmoeder, met onder anderen Ilse Warringa en Jennifer Hoffman, begon met minder dan een miljoen kijkers op de tv, maar bereikte bij de vierde aflevering een hoogtepunt met bijna 3,5 miljoen kijkers. Daarna bleef het aantal kijkers schommelen rond de drie miljoen. Ook online heeft de uit negen afleveringen bestaande serie records gebroken.

Het nieuwe seizoen van de serie is te zien vanaf zondag 10 februari.