Als het aan de Duitse bioscoopbond HDF Kino ligt, is de Amerikaanse streamingdienst Netflix niet welkom tijdens de Berlinale, het internationaal filmfestival van Berlijn.

Italiaanse organisaties als ANEC en ANEM verweten het hoofd van het filmfestival van Venetië dat Netflix het evenement enkel en alleen als marketingplatform beschouwt.

Thomas Negele, de baas van de bond die zich met meer dan 3.200 bioscopen in Duitsland bezighoudt, zegt in gesprek met de Amerikaanse entertainmentwebsite Deadline dat zij het standpunt van hun Italiaanse collega's delen. 

"Netflix gebruikt filmfestivals op slinkse wijze om eigen producties aan te prijzen en af en toe een klein relletje te ontketenen. Zoals bijvoorbeeld de oproep voor zogeheten day and date-releases (films die op één en hetzelfde moment op alle denkbare platformen tegelijk verschijnen, red.)", stelt ook Negele.

Volgens de Duitser wil Netflix bovendien aan hun klanten laten zien dat de films en series die de dienst aanbiedt minstens net zo goed zijn als de overige titels die tijdens een festival als de Berlinale worden vertoond.

Geen producties van Netflix toegestaan in competitie

Maar een eventuele aanwezigheid van Netflix op festivals is zeker wel mogelijk, vervolgt hij. Dan moet het Amerikaanse bedrijf zich echter wel voegen bij categorieën als televisiefilms en -series.

Negele en HDF Kino hoeven zich op dit moment echter geen zorgen te maken. Net als het filmfestival van Cannes, zal ook de organisatie van de Berlinale geen producties van Netflix in de competitie toestaan.

De Berlinale van 2019 vindt plaats van 7 tot en met 17 februari.

Het internationale verbond van arthousebioscopen verlangde eerder ook dat het filmfestival in Venetië producties van Netflix gaat weren.

In een verklaring drong de organisatie erop aan dat het festival alleen "artistiek werk dat overal in bioscopen vertoond wordt" tot de competitie toelaat.