Sterke en geslaagde poging Batman nieuw leven in te blazen door van hem een rauwe, no-nonsense misdaadbestrijder te maken.

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

Postvakken vol hate-mail waren mijn deel toen ik het waagde kritische kanttekeningen te maken bij de nieuwe Star Wars. Waar Star Wars-fans de tragiek zagen van de overstap van Anakin Skywalker naar de duistere zijde, zag ik vooral een slecht geacteerde invuloefening.

Hoe anders -en beter- is Batman Begins: ook een verhaal dat draait om de onvermijdelijke stap van rijke wees Bruce Wayne naar zijn eigen duistere zijde, zijn alter ego Batman. Maar Christopher Nolan (Memento) maakt er een rauw en realistisch spektakel van dat zich kan meten met Spider-Man en X-Men.

League of Shadows

Ooit viel Bruce als kind in een put met vleermuizen en daar is hij jaren later nog steeds niet overheen. Op dat jeugdtrauma werd een levenslang schuldgevoel gestapeld toen zijn vleermuisfobie indirect de dood van zijn ouders veroorzaakte: ze verlieten met kleine Bruce voortijdig Die Fledermaus en werden slachtoffer van roofmoord. We treffen de schatrijke wees aan het begin van Batman Begins aan in een gevangenis, diep in donker Azië. Daar lokt Bruce (Christian Bale) gevechten uit, bij voorkeur met meerder gevangenen tegelijk, maar een cape is nog nergens te bekennen.

Een nieuwe mentor (Liam Neeson) van de schimmige organisatie League of Shadows leert Bruce om zijn agressie en wraakgevoelens in bruikbare banen te leiden. Hardhandig krijgt Bruce diverse disciplines bijgeleerd, maar uiteindelijk wijst hij de starre principes van Shadows-leider Ra's Al Ghul af en vlucht terug naar Gotham. Daar wil hij zijn nieuwe ninja-vechttechnieken gebruiken om de welig tierende misdaad te bestrijden. Miljonair Bruce Wayne heeft alleen nog een passende vermomming nodig. Iets zwarts graag, met een masker.

Scarecrow

Pas in het tweede uur van Batman Begins verschijnen bat-pak en Batmobiel, het teken dat Batman inderdaad kan beginnen. Die aanloop zal voor sommigen te lang duren, maar door de psychologische achtergrond van Bruce uit te diepen maakt Nolan de keuze voor het vleermuispak aannemelijk en geeft hij de film zowaar een fikse scheut realisme. Batman is geen grappenmaker, maar een gekwelde held, en het door misdaad geteisterde Gotham een getto dat aan Blade Runner herinnert. En de schurk Scarecrow (Cillian Murphy uit 28 Days Later) is ook geen kleurrijke stripfiguur, maar een maniak die zijn slachtoffers met gas angstige hallucinaties bezorgt.

Joker

Gelukkig zorgt Michael Caine als butler Alfred voor de noodzakelijke relativering in het bestaan van Bruce, en daarmee voor komische momenten. Ook Morgan Freeman is op dreef als Lucius Fox, die met zijn technische snufjes voor Batman is wat Q voor James Bond is. Rutger Hauer krijgt helaas te weinig te doen als de al dan niet betrouwbare zakenpartner van Bruce Wayne, en ook Katie Holmes hangt er als love-interest wat bij, al is het een slimme ingreep van de scriptschrijvers om haar tevens het jeugdvriendinnetje van Bruce te maken. Maar American Psycho Christian Bale zet een sterke, intense Batman neer, en maakt van Bruce Wayne geen oppervlakkige playboy.

De introductie van de Joker aan het slot van Batman geeft al aan dat de makers (punt)oren hebben naar een volgend deel (Bale heeft zelfs al voor drie delen getekend). En dat is nu eens een sequel waar ik met plezier naar uit zal kijken. Batman is terug!

Het Parool: "juist het actierijke tweede uur is het meest geslaagd (..) de psychologische component komt niet verder dan een reeks gemeenplaatsen"
De Volkskrant: "magnifieke blockbuster (..) Nolan raakt met Batman Begins de juiste toon"
In 87 zalen