AMSTERDAM - Aardige romantische komedie waarin Ashton Kutcher en Amanda Peet zeven jaar om elkaar heen draaien.

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

Het geijkte traject van de romantische komedie heeft er een modern variant bij gekregen. Draaien in de traditionele rom-kom de beoogde geliefden anderhalf uur om elkaar heen voordat de langverwachte kus leidt tot het al even onvermijdelijke in de koffer duiken, de laatste tijd wordt deze volgorde steeds vaker om gedraaid. In Wimbledon trok de kordate Kirsten Dunst Paul Bettany al in bed voor de film goed en wel was begonnen- de romantiek kwam later pas.

In A Lot Like Love wordt de naïeve Ollie (Ashton Kutcher) door de brutale Emmy (Amanda Peet) in vliegtuigtoilet ingetrokken voor een vluggertje voordat ze zich aan elkaar hebben kunnen voorstellen. Nieuwe sub-stroming wellicht: de femi-rom-kom?

Mile High Club

Door dat vluggertje-op-een-vlucht zijn ze trouwens meteen lid van de Mile High Club, maar na de landing wil Emmy hun vleselijke kennismaking niet feestelijk voortzetten. Namen uitwisselen zou de betovering al verbreken, maar zo makkelijk laat Ollie haar niet gaan. Wanneer hij haar later in New York nogmaals tegen het lijf loopt gaan ze uit drinken en ontstaat er een weddenschap: hij beweert dat hij over zeven jaar geslaagd en getrouwd is, zij houdt vol dat hij dan nog steeds bij zijn ouders woont. Bij het afscheid worden weer geen adressen uitgewisseld, alleen het nummer van Ollie's ouders. Even lijkt A Lot Like Love de big budget-versie van Before Sunset/Before Sunrise te worden, het romantische tweeluik met Ethan Hawke en Julie Delpy.

When Ollie Met Emmy

Maar wanneer Ollie en Emmy elkaar in de zeven jaar die volgen herhaaldelijk terugzien, onder zeer verschillende omstandigheden waarin de timing verre van perfect is, dringt een andere vergelijking zich op: When Harry Met Sally. Zeker wanneer Emmy op oudejaarsavond met Ollie afspreekt om niet zonder vriendje te zitten. Goed, in When Harry Met Sally was de inzet juist dat de tot elkaar veroordeelde geliefden maar niet met elkaar in bed doken, terwijl When Ollie Met Emmy daar juist heel modern mee begint.

Maar voor de rest wordt er weer ouderwets lang om elklaar heen gedraaid, zoals in traditionele rom-koms, terwijl het publiek allang ziet dat deze twee voor elkaar zijn bestemd. Pluspunt daarbij is dat Kutcher en Peet onderling een flinke chemie hebben, zoals dat heet. En de prettig gestoorde Peet (ook al hilarisch in Melinda & Melinda en Igby Goes Down) verdient ondertussen een Sandra Bullock-achtige carrière als comediènne.

Het Parool: "Peet is de enige bezienswaardigheid in (..) dit onnozele staaltje tijdrekken
De Volkskrant: "Soms innemend, te vaak te sentimenteel."
In 45 zalen