Zonnige variant op het beproefde bedrieger-bedrogen thema. Oplichters Pierce Brosnann en Salma Hayek worden in hun paradijs gestoord door FBI-agent Woody Harrelson.

Bekijk video:
Modem/ Breedband

De vermomming van Salma Hayek in de openingsscène van After the Sunset mag er wezen. Verkleed als morsige mannelijke (!) dakloze draagt deze Lola haar steentje bij aan het plannetje waarmee meester-oplichter Max (Pierce Brosnan) een onbetaalbare diamant uit de handen van FBI-agent Stan (Woody Harrelson) wil grissen.

Dat plannetje slaagt, maar Stan ziet nog wel kans Max aan te schieten. Een narrow escape die het oplichtersduo Max & Lola op de feiten drukt: ze hebben genoeg verdiend om op hun lauweren te gaan rusten, voordat het echt mis gaat.

Zwitserleven gevoel

En dat doen ze dan ook, op de paradijselijke Bahama's, waarvan het toeristenbureau ongetwijfeld geld in deze productie heeft gestoken. Af en toe lijkt het of je naar een langgerekte commercial voor vakantie op de Bahama's zit te kijken, wanneer Salma Hayek weer eens in een weinig verhullende bikini langs de vloedlijn wandelt, of Pierce Brosnan achter een cocktail over het goudgele strand uitkijkt. Je zou bij dit Zwitserleven gevoel het verhaal bijna vergeten, en dat wordt dan ook op een vakantietempo afgewikkeld.

Max zit wat onrustiger van zijn pensioen te genieten; hij kan het oplichten niet zo simpel laten en houdt ook helemaal niet van zonsondergangen. Bovendien verzamelt hij de zogenaamde Napoleon-diamanten, waarvan hij er nog één mist. Dat weet ook ex-FBI-agent Stan, en wanneer een cruiseschip met de ontbrekende diamant de Bahama's aandoet komt Stan even langs om Max met een foldertje lekker te maken. Het lokaas werkt, tot ergernis van Lola, die haar lekker rustige leventje in gevaar ziet komen. Zeker wanneer een plaatselijke gangster (Don Cheadle) Max ook al verzoekt de diamant te stelen.

Couleur locale

After Sunset is net zo'n zomers niemendalletje als de outfits waar Hayek in gehuld gaat. Het verhaal kabbelt rustig voort en niemand van de betrokkenen lijkt zich erom te bekommeren dat dit bedrieger-bedrogen concept al tientallen malen eerder is verfilmd. Brosnan zelf deed iets soortgelijks in The Thomas Crowne Affair, en Cheadle in Ocean's Eleven én Twelve. Maar voor wie de lat niet te hoog legt valt er genoeg te genieten van deze reisfilm die meer couleur locale bevat dan suspense of verhaal.

Het Parool: "misdaadkomedie wordt niet echt leuk"
De Volkskrant: "Ratner bewijst dat flauwigheid best leuk kan zijn"
In 31 zalen