Recensieoverzicht: Downsizing heeft 'onvergetelijke scènes en veel humor'

In Downsizing speelt Matt Damon een ergotherapeut die zich laat krimpen tot een mannetje van slechts dertien centimeter lang, omdat het leven dan een stuk goedkoper wordt. Recensenten kunnen deze film, een satire op het Amerikaans materialisme, zeker waarderen.

De Volkskrant - vier sterren

"Downsizing begint uiterst veelbelovend. In het eerste half uur schetst regisseur Alexander Payne voortvarend een hoopvolle toekomst. Wanneer mensen zich kunnen laten verkleinen, biedt dat op grote en kleine schaal voordelen. Het is duurzaam, maar ook goed voor de eigen portemonnee, vanwege de minimale kosten voor levensonderhoud."

"(…) Downsizing is allesbehalve perfect. Het is gemakkelijk aan te wijzen waar Payne de plank misslaat, van de ongemakkelijke romantiek tussen Safranek en Ngoc Lan tot de interessante vragen die bij bosjes worden opgeworpen, maar zelden een vervolg krijgen. Tegelijk verlenen die zwakheden de film ook zijn charme. Met Paul Safraneks (rol van Damon, red.) onbeholpenheid, bewust tenenkrommend, schetst Payne ook een kritisch portret van de gemiddelde Amerikaan. De vele losse eindjes maken het drama weliswaar onevenwichtig, maar ook rijk aan ideeën."

Lees de volledige recensie hier

NRC - vier sterren

"De premisse van het verkleinen van mensen is consequent doordacht door Payne en zijn vaste scenarist Jim Taylor. En gaat, zoals altijd bij Payne, gepaard met veel humor. Alleen al de verkleiningsscène is goud waard vanwege de geestige details. Zodra een groep mensen in een enorme magnetron verkleind is, stappen verpleegsters de ruimte binnen om de minimensen met een spatel voorzichtig op een bedje te scheppen: een beeld dat je niet snel vergeet."

Lees de volledige recensie hier

De Telegraaf - drie sterren

"Ook blijft de schaduw van een ecologisch rampscenario de minuscule mensjes bezighouden, in een film waarvan de motor langzaam begint te haperen. Na een veelbelovend begin en een heel stel onvergetelijke scenes die de komische contrasten en consequenties van groot en klein onderstrepen, raakt Downsizing steeds meer vaart en focus kwijt. En dan is Paul Safranek helaas niet meer de enige die illusies verliest."

Lees de volledige recensie hier