Thriller over het vermeende complot achter de moord op Pim Fortuyn. Laatste film van Theo van Gogh is na een eerdere première op internet nu ook gewoon in de bioscoop te zien.

Bekijk video:
Modem/ Breedband

Ook drie maanden na de moord op Theo van Gogh is het nauwelijks mogelijk zijn laatste producties los van zijn eigen dood te zien. Zowel 0605 als de tv-serie Medea beginnen met een moordaanslag op klaarlichte dag. Bij 0605 gaat het om de moord op Pim Fortuyn, en vraagt een Twee Vandaag-presentator aan een verslaggever ter plekke "is hij neergeschoten of neergestoken?" Toch moet 0605 los gezien worden van de moord op de maker, en de thriller is goed genoeg om dat gevoel los te laten. Althans, tot aan de slotscène met de begrafenis van Fortuyn.

JSF

0605 werpt de complottheorie op dat de AIVD wel degelijk wist dat Fortuyn zou worden vermoord, en zelfs door wie en wanneer. Tara Elders (ook prominent aanwezig in de tv-serie Medea) speelt Aysa, een Turkse AIVD-informante met banden in de radicale milieubeweging. Zij brieft de plannen voor de aanslag door aan de corrupte AIVD-baas Van Dam (Jack Wouterse, die in de proloog van Medea werd neergeschoten). Maar deze is betrokken bij een akkoordje met vliegtuigfabrikanten die de Joint Strike Fighter graag willen aankopen en 'defensie-junk' Matt Herben als hun stroman en dus de ideale opvolger van Fortuyn zien.

Waar AIVD-baas Van Dam echter niet op rekent is dat fotograaf Jim (Thijs Römer, die in Medea een Fortuyn-achtige politicus speelt) toevallig foto's maakt van het Mediapark, vlak voor de aanslag. En daarop is niet alleen Volkert van der G. te zien, maar ook rechercheurs die blijkbaar braaf stonden te wachten tot de moordenaar zijn werk had verricht. Jim (Thijs) en Aysa (Tara) lopen al snel gevaar, omdat ze teveel weten. En ook als ze samen gaan werken zijn ze hun leven niet meer zeker.

JFK meets Q & Q

0605 is een geslaagde poldervariant van Oliver Stone's JFK, met een toefje Q & Q er doorheen. Ook wanneer je niet mee wil gaan in de complottheorie die 0605 opwerpt, blijft er een goed lopende thriller over. Er zit meer vaart in dan in Van Goghs tv-serie Medea, een politieke thriller die over zes afleveringen is uitgesmeerd en teveel op sfeer leunt om echt meeslepend te worden. En vergeleken met Van Goghs teleurstellende voorlaatste film Cool! is 0605 helemaal een verrassing en een verademing. Alleen al uit dat oogpunt is het te betreuren dat Van Gogh geen kans meer heeft gekregen om zijn lesbische roadmovie met Tara Elders en Katja Schuurman te draaien- of Submission part 2.

Overigens blijft het idioot dat de film twee maanden terug niet meteen in de bioscoop draaide, maar eerst via internet te downloaden was, om hoofdfinancier Tiscali tevreden te stellen. Aangezien nog geen 5000 mensen via die omslachtige wijze 0605 hebben gezien behoren dergelijke experimenten hopelijk meteen tot het verleden. Want downloaden via internet mag dan de toekomst zijn, film hoort nog steeds in de bioscoop.

Het Parool: "complot overtuigt niet echt (...) Het beste van 0605 is de mengeling van fictie en nieuwsbeelden"
De Volkskrant: "meeslepende paranoia-thriller"
In 23 zalen

# Niet gezien
Laat maar
Op eigen risico
Niet slecht
Aanrader
Wereldfilm