Off Screen - Pieter Kuipers (trailer)

Nieuwe (tv-)film van Pieter 'Van God Los' Kuijpers, opnieuw gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Verwarde man houdt kantoorgebouw in gijzeling, vanwege breedbeeldtelevisie.

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Pieter Kuijpers houdt voor de onderwerpen van zijn films de actualiteit goed in de gaten. Van God Los was losjes gebaseerd op de Bende van Venlo; de opvolger De Ordening was geïnspireerd op de weduwe Rost-Van Tonningen. Hij kondigde ook al een film aan over de diamantdief die een diamantair beroofd met behulp van een magnetron. Maar nu is er als eerste Off Screen, dat ontleend is aan de gijzeling van een kantoor, bijna drie jaar terug. De gijzelnemer was een verwarde man die beweerde dat beeldbreedtelevisie verborgen boodschappen uitzond. Verward was hij zeker: hij gijzelde de verkeerde kantoortoren.

Twee voor Twaalf

Off Screen is een karakterstudie van een afglijdende eenzaat. Jan Decleir zet de latere gijzelnemer John Voerman neer als een introvert gewoontedier, een harde werker die ondanks zijn leeftijd het volle aantal uren wil draaien op zijn bus. Een ouderwets principiële man bovendien: hij weigert op een bus met reclame te rijden. Een stronteigenwijze, maar ook wat zielige man, die verlaten is door zijn vrouw en zijn avonden doorbrengt met videobanden waarop Astrid Joosten Twee voor Twaalf speelt. Een trieste variant op Cor van der Laak, zou je kunnen zeggen.

Complottheorie

Zijn tegenhanger is Gerard Wesselinck, manager bij Philips en een vlotte allemansvriend, overtuigend neergezet door Jeroen Krabbé. Hij komt bij toeval in contact met John wanneer zijn auto het begeeft op een afgelegen landweg. De twee raken in gesprek, waarop John beseft te maken te hebben met de manager van het bedrijf waartegen hij een kruistocht voert. Wanneer Gerard zijn koffertje in de bus vergeet neemt John het mee naar huis en ontdekt hij -behalve zijn eigen brieven vol klachten- bedrijfsgeheimen die zijn complottheorie bevestigen: breedbeeldtelevisie bevat inderdaad verborgen boodschappen!

Schemergebied

Dan is Off Screen allang beland in een schemergebied tussen realiteit en fantasie. Niet langer is duidelijk wat Voerman zich verbeeldt, en wat daadwerkelijk gebeurt. In die fantasiereis moet je als kijker wel willen meegaan; je kan ook beargumenteren dat het gegeven van een gijzeling omwille van breedbeeldtelevisie al absurd genoeg was. Ik neig meer naar het laatste, al had dat wellicht geen film van speelfilmlengte opgeleverd. Maar nu ontaardt Off Screen onnodig in een fantasiewereld, hoe goed gespeeld en geregisseerd deze ook mag zijn.

Het Parool: "Off Screen is een thriller en een psychologisch drama. (..) Beide films zijn goed. De kijker mag kiezen"
De Volkskrant: "visueel interessante film (..) zet het hoofd aan het werk, maar laat het hart onberoerd"
In 13 zalen

# Niet gezien
Laat maar
Op eigen risico
Niet slecht
Aanrader
Wereldfilm

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie