Recensieoverzicht: Johnny Depp blijft overeind in Pirates of the Caribbean 5

In Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge speelt Johnny Depp voor de vijfde keer de rol van kapitein Jack Sparrow. De vorige Pirates-film uit 2011 werd door recensenten gelaakt, maar haalde wel meer dan een miljard binnen. Een overzicht van wat Nederlandse recensenten van het vijfde deel vinden.

De Volkskrant - drie sterren

"Worden Depps maniertjes en dronken Engelse accent onderhand niet vervelend? Valt mee. Dat Sparrow in handen van de Noorse Hollywood-debutanten Joachim Rønning en Espen Sandberg (Kon-Tiki) nieuw elan krijgt, zou te veel gezegd zijn, maar het weerzien met de slapstickpiraat is opvallend plezierig. Depp lijkt ook zelf genoeg lol aan de hereniging te beleven, als vanouds zwalkend van het ene onwaarschijnlijke spektakel naar het andere."

Lees hier de volledige recensie

NRC - twee sterren

"Tussen het kanongebulder en sabelgekletter gebeurt verder weinig sprankelends: alleen een aanval van zombiehaaien en een mislukte dubbelexecutie met galg en guillotine ogen fris. Dat is te weinig voor twee uur en tien minuten. (...) Het ene na het andere duveltje springt uit zijn doosje, en niets doet ertoe, want alles kan. Zelden was een fantastische film zo fantasieloos."

Lees hier de volledige recensie

AD - vier sterren

"Waar Depp in films als Mortdecai (2015) en The Lone Ranger (2013) een slap aftreksel van Jack Sparrow ten beste gaf, is hij als de échte Sparrow gelukkig weer helemaal op dreef. Noemenswaardig is ook Bardem, die er als Salazar fantastisch uitziet: de combinatie van inventieve make-up en digitale nabewerking maakt van zijn personage een visueel hoogstandje."

Trouw - drie sterren

"Lichtvoetigheid, achtbaan-actie en visueel computerspektakel bepalen opnieuw de sfeer: jammer voor liefhebbers van ouderwets acrobatische avonturenfilms. De film had bovendien gerust een half uur korter gemogen. Maar daar krijg je een flitsoptreden van popidool-op-leeftijd Paul McCartney en van de heldin uit de eerste films, Keira Knightley, voor terug."

Parool - drie sterren

"Dit vijfde deel werd in eerste instantie in de markt gezet als de laatste in de reeks, en elementen in het scenario doen vermoeden dat de makers wellicht zelfs een definitief einde voor Jack Sparrow in de planning hadden. Maar een melkkoe stuur je niet naar de slacht bleek al eerder: tien jaar geleden werd het derde deel al aangekondigd als sluitstuk. Inmiddels heeft Depp alweer bijgetekend voor film nummer zes."

Lees hier de volledige recensie

NUwerk