Recensieoverzicht: twijfel of Twin Peaks verwachtingen kan waarmaken

Na bijna 26 jaar keerde Twin Peaks zondag 21 mei terug op tv. De meningen van de recensenten over de langverwachte twee uur durende premiére zijn verdeeld.

The Hollywood Reporter - geeft geen sterren

"Wat meteen opvalt is dat de eerste twee afleveringen redelijk overtuigend zijn, met de nadruk op redelijk. Het is op een toegankelijke manier net zo eng, gestoord en grappig als de beste delen uit de originele serie. Het is moeilijk om nu al te zeggen of de serie goed of slecht is, omdat er nog zoveel afleveringen komen en omdat de show ons in het verleden geleerd heeft om voorzichtig te zijn met meningen. De vraag die voor nu overblijft is of Twin Peaks tot nu toe klopt. En voor het overgrote deel is dat zo."

The Guardian - geeft geen sterren

"Als je de serie niet goed kent, zul je in opperste verwarring achterblijven. Maar troost je, aan het einde van de eerste twee afleveringen zullen ook doorgewinterde kijkers van verbazing van hun stoel vallen. Er is veel dat verstokte Twin Peaks-fans tevreden zal houden en kijkers die van visuele trucjes houden zullen ook zeker aan hun trekken komen, maar de mensen die nu al niet enthousiast zijn, zullen de aparte vertelstijl van regisseur David Lynch niet lang volhouden."

NRC - twee sterren

"Het probleem is dat de verafgode regisseur doet alsof de tv-revolutie nooit heeft plaatsgevonden. (...) Er ís geen plot, alleen een reeks surrealistische, onsamenhangende, ouderwets ogende scènes. (…) Er ontbreekt een verhaallijn, terwijl bruut geweld de overhand krijgt. (...) En niet een van de personages roept medeleven of meer dan oppervlakkige herkenning op. Anno 2017 verwachten we meer dan Lynch schijnt te denken. Zoals een verhaal, sterke personages of zelfs alle twee."

CNN - geeft geen sterren

"Het is handig om als huiswerk de originele serie en de film Fire walk with me te bekijken, maar het is niet duidelijk of dat ook daadwerkelijk gaat helpen.(...) De serie voelt een beetje aan als een verouderde band die opnieuw op tournee gaat, maar voor een oud publiek komt te staan. De makers voelden de verplichting om de bekende karakters terug te brengen, maar proberen geforceerd nieuwe karakters toe te voegen. (...) Het is te snel om te oordelen of de serie een terugkomst waard is, maar de serie zal in ieder geval de nieuwsgierigheid van de fans opwekken.

De Morgen - vier sterren

"In plaats van een gemakzuchtige terugkeer naar bekend terrein is dit derde seizoen van Twin Peaks een caleidoscoop van verscheidene verhalen en settings (...) De nieuwe Twin Peaks behoort niet tot het beste van wat er vandaag op televisie is. Maar deze twee episodes uit een achttien afleveringen durende reeks tonen wel dezelfde durf als die legendarische pilotaflevering waarmee Twin Peaks in 1989 een schokgolf veroorzaakte in het medium."

The New York Times - geeft geen sterren

"Het lijkt alsof de nostalgische versie uit 1990 wordt afgewisseld met meer koude en hardere scenes uit 2017. Of en hoe de twee samenkomen moet bepalen of dit werk zijn populariteit blijft behouden. (...) Maar er zijn genoeg tekenen dat de serie in ieder geval een paar maanden tot mooie zondagavonden zal leiden. De originele serie draaide uit op twee vragen: Wie heeft Laura Palmer gedood? En waar ben ik in hemelsnaam naar aan het kijken? Van de eerste is minder sprake, maar de serie weet er nog steeds voor te zorgen dat je de tweede vraag aan jezelf blijft stellen."

NUwerk