Oogstrelend martial arts drama van de maker van Hero, en met Zhang Ziyi, de ontdekking uit Crouching Tiger. Niets nieuws onder de Oosterse Zon, maar het blijft mooi.

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Het filmjaar begint deze week pas goed met liefst twaalf releases, waarvan er minstens vier de moeite waard zijn. Daar hoort zeker de nieuwe film van Zhang Yimou bij, de Chinese regisseur die twaalf jaar terug met Raise the Red Lantern en Het Rode Korenveld filmhuizen liet volstromen, met dank aan zijn muze Gong Li. In Zhang Ziyi heeft hij zijn nieuwe muze gevonden en meteen een ander succesvol genre aangeboord. Want de acrobatische ster uit Crouching Tiger, Hidden Dragon (van Ang Lee) zagen we in Yimou's Hero al even fraai stuntwerk verrichten.

Uitschuifmouwen

The House of Flying Daggers borduurt daar dankbaar op voort, in al even fraai geborduurde zijden kostuums. Opnieuw zien we Zhang Ziyi in een atletische glansrol als Mei, een blinde danseres in een bordeel. Wederom speelt het verhaal in een vroege (negende) eeuw, en wordt het land geteisterd door een zwakke keizer en een bende -de Vliegende Dolken- die het op deze keizer heeft voorzien. Regeringsspion Jin (Takeshi Kaneshiro) papt in het bordeel aan met Mei, in de hoop dat zij meer weet van de Vliegende Dolken. Hij dwingt de blinde danseres onder meer tot het Echo Spel- een dans met vliegende bonen, trommels en uitschuifmouwen. Geloof me maar: als u het ziet, gelooft u nog niet wat u ziet.

Bamboebos

Wanneer Mei wordt gearresteerd doet Jin zich voor als sympathisant van de Vliegende Dolken en ontsnapt hij met haar naar een bamboebos. Dat is uiteraard vooral een pittoresk decor voor vele vechtpartijen, waarbij acrobatiek hoger staat aangeslagen dan bloedvergieten. Na het vergelijkbare gewichtloze gevecht in Crouching Tiger is ook de Westerse kijker wat gewend, maar adembenemend blijft het. En hoewel het verhaal draait om dubbelspel, dubbelspionnen en verraad is het goed te volgen. Dankzij Ziyi is het bovendien poëtisch en zelfs erotisch, tot aan het slotgevecht in de sneeuw. Enig minpuntje zijn de duidelijk digitale dolken, maar daar staat genoeg bewonderenswaardig kunst- en vliegwerk tegenover.

Het Parool: "beter dan Hero (..) een wervelend en grandioos spektakel"
De Volkskrant: "meesterwerk (..) vol oogverblindende decors"
In 15 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm