The Phantom of the Opera - Joel Schumacher (trailer)

Bombastische filmversie van de populaire musical. Met Gerard Butler als de Phantom die een extreme make over kan gebruiken en Emmy Rossum als zijn frêle beschermelinge. #

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Uit het plafond

Dat overdaad schaadt is een gegeven dat aan musicalliefhebbers niet is besteed. Hoe bombastischer, hoe beter is het uitgangspunt van menig musical, zeker uit de koker van Andrew Lloyd Webber. In Nederland trekken jaarlijks hele volksstammen naar het Scheveningse circustheater om zich te vergapen aan weelderige decors en soms onverstaanbare zangers; zolang er maar iets uit het plafond zakt -een kroonluchter bij The Phantom, een helikopter bij Miss Saigon- is de avond geslaagd. Discussies tussen musicalliefhebbers en -haters zijn bij voorbaat net zo zinloos als vredesonderhandelingen tussen Palestijnen en Israëlieten. De argumenten zijn bekend ("belachelijk, gaan ze ineens zingen!"), de interpretatie ervan staat haaks op elkaar.

Onoverbrugbare kloof

Dezelfde onoverbrugbare kloof bestaat uiteraard bij verfilmde musicals. Dat er af en toe een dwarse musical verschijnt die musicalhaters tijdelijk net zo onverklaarbaar lyrisch maakt als liefhebbers -zoals Moulin Rouge drie jaar terug- maakt de discussie er niet duidelijker op. U begrijpt het vast al: uw nu.nl-filmredacteur behoort niet tot de liefhebbers en liet het vooruitzicht van 2 1/2 uur Phantom-bombast graag aan zich voorbij gaan. Doet er ook niet toe: liefhebbers weten de film toch wel te vinden en kennen het verhaal en de nummers van haver tot gort.

Rampenfilm

Vandaar slechts de droge feiten: de Phantom wordt gespeeld door Gerard Butler, hiervoor te zien als mislukte graaf Dracula in Dracula 2000. John Travolta en Antonio Banderas waren ook in de running voor de rol en hadden ongetwijfeld een interessantere keuze opgeleverd. Christine, de deerne waar over hij zich ontfermt, wordt vertolkt door Emmy Rossum, een volleerd operazangeres die ondanks haar frêle gestalte een behoorlijke scheur kan opentrekken. Dat toonde ze al aan toen ze flink mocht schreeuwen in de rampenfilm The Day After Tomorrow. (Geestig trivia-feitje tussendoor: geen van beide hoofdrolspelers had de musical gezien voor ze werden gecast.)

De regie was ten slotte in handen van Joel Schumacher, de ex-kostuumontwerper die na kleinere films als Veronica Guerin en Phone Booth weer breed en groot uitpakt, zoals in zijn Batman & Robin-tijd. De liefhebbers weten daarmee genoeg.

Het Parool: "excessief vertoon van kitsch en wansmaak (..) Butler reduceert het spook tot een luidkeels blèrende zeurpiet met een huidprobleem"
De Volkskrant: "liefdesdrama verdwijnt onder uiterlijk vertoon"
In 33 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie