Wisselvallig epos over Alexander de Grote , gespeeld door een blonde Colin Farrell. Was Oliver Stone maar ouderwets brutaal geweest, want de film kent nu meer speeches dan spektakel. @@

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

De slechte tijdingen uit Amerika gingen vorige maand al voor de troepen van Alexander uit: de film zou een lachwekkende flop zijn, een Griekse bi-sex soap rond een potsierlijke geblondeerde held. Zo erg mislukt is Alexander zeker niet, al kun je Oliver Stone's nieuwe spektakel moeilijk geslaagd noemen. Ja, Colin Farrell ziet er aanvankelijk bespottelijk uit met zijn blonde pruik en vooral zijn geblondeerde wenkbrauwen, als een metroseksueel die in een tijdmachine is beland. Maar zodra je daaraan gewend bent zie je ook de fanatieke blik onder die wenkbrauwen die een echte veroveraar kenmerken. En het biseksuele aspect is flink subtiel gehouden, zeker voor Stone's begrippen. Maar Amerikanen zijn op dat gebied ook weinig gewend.

Ontdekkingsreiziger

Maar goed, eerst even de feiten: Alexander leefde van 356 tot 323 voor Christus. Hij was de zoon van prinses Olympias (Angelina Jolie) en koning Philip II (Val Kilmer) van Macedonië. Na de dood van zijn vader erfde hij een rijk dat hij snel uitbreidde, dankzij zijn ongeëvenaard strategisch inzicht. Toen hij 25 was had hij 90% van de destijds bekende wereld veroverd en strekte zijn rijk zich uit van Griekenland via de Arabische wereld tot aan India.

In de film zien we Alexander desondanks meer als ontdekkingsreiziger dan als veroveraar: hij brandt heroverde landen niet plat maar zuigt vreemde culturen op. Stone heeft mede om die reden ook slechts twee grote veldslagen in zijn film opgenomen, waarvan het eerste pas na een uur plaatsvindt.

Accenten

Wie dus een tweede Troy verwacht komt bedrogen uit, al is het wel aardig te weten dat Alexander een groot bewonderaar was van Achilles, in Troy gespeeld door Brad Pitt. Maar aangezien we Alexander eerst zien op groeien duurt het lang voor het nieuwe epos op gang komt. Het verklaart wel waarom Jolie (slechts één jaar ouder dan Farrell) de moeder van Alexander kan spelen: ze komt vooral in beeld wanneer Alexander nog niet door Farrell wordt gespeeld. Haar leeftijd is in deze scènes minder bezwaarlijk dan haar accent, dat behoorlijk afleidt. Dat geldt voor meer accenten in de film, want de makers hebben ervoor gekozen de vele talen die het Griekse rijk destijds kende in de film (met uiteraard engels als voertaal) te laten vertegenwoordigen door allerlei accenten. En dus kan het gebeuren dat ver in India ineens een Schots accent te horen is, wat volkomen absurd klinkt.

Campy geflirt

Zo pakken wel meer gedurfde experimenten verkeerd uit. De thuiskomst van Alexanders vader na weer een oorlog levert een ronduit soap-achtig tafereel op tussen Jolie en Kilmer- zij met dat accent, hij met een raar dichtgeplakt oog. En de beruchte biseksualiteit van Alexander is beperkt tot wat campy geflirt voor een tent, met zijn hartsvriend Hephaestion en later een kuise bedscène met de eunuch Bagoas. De rauwe seksscène tussen Alexander en zijn vrouw Roxane (Rosario Dawson) kwam dan weer wel zonder probleem door de Amerikaanse censuur- hoe hypocriet. Voorts wordt een essentieel deel van het verhaal (de dood van Philip) eerst overgeslagen, om later in een lange flashback aan bod te komen. Vermoedelijk om de aanloop naar de eerste veldslag niet nog langer te maken, maar het doet onnodig geconstrueerd aan.

Zware symboliek

Daarbij komt nog de zware symboliek van een arend die steeds terugkeert en een verhaal in een grot waar voortdurend op teruggegrepen wordt, typische logge Stone-symbolen. En dan moet de kijker ook nog kwajongen Colin Farrell accepteren als Alexander de Grote. Ik ging er wel in mee, maar wie Farrell-met-een-pruik blijft zien heeft een zware drie uur voor de boeg.

Goed, ook een half-geslaagde Stone is de moeite waard, maar je zou willen dat hij zijn oude weerbarstigheid in brutalere scènes had gestopt en ons desnoods op een biseksuele orgie had getrakteerd. Dat had in elk geval iets anders opgeleverd dan een regelmatig ronduit saai epos met meer speeches dan spektakel.

Het Parool: "Het ligt niet aan Stones visie dat Alexander is mislukt. (Š) Alexander heeft twee barrières: het scenario en acteur Colin Farrell."
De Volkskrant: "zoals de grote lijn van Alexander mislukt, zo gaan ook alle details fout (..) het onbeholpen acteerwerk van Farrell haalt elke scène onderuit (..) een belachelijke productie"
In 110 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm