Recensieoverzicht: Nieuwe Beauty and the Beast is 'magisch en progressief'

Beauty and the Beast is ruim 25 jaar na het uitkomen van de animatiefilm in een nieuw jasje gestoken door Disney. Recensenten zijn het erover eens: de film is magisch en past in de progressieve koers van de filmstudio.

NRC - Vier sterren

"Was de Belle uit 91 al een slim en zelfredzaam type met een voorliefde voor boeken, 25 jaar later doet Disney daar qua feminisme terecht een schepje bovenop. Nu is Belle niet alleen zelf een boekenwurm, ze stimuleert ook andere meisjes zich te ontwikkelen: een verwijzing naar de feministische inzet van actrice Emma Watson. (...) Maar die eigentijdse emancipatie geldt niet alleen de heldin van het verhaal: de film kent een volkomen vanzelfsprekend multiculturele cast, een veelbesproken homomoment en een innemende travestiescène, waarin een boerenpummel ontdekt dat hij blij wordt van vrouwenkleren en make-up."

AD - Vier sterren

"De magie werkt nog steeds. Zodra Belle en Het Beest op de vloer van het kasteel in elkaars armen de eerste danspassen maken, slaat de vonk over. De scepsis - waarom in hemelsnaam een nieuwe verfilming van het klassieke liefdesverhaal? - verdwijnt in een paar seconden. (...) Emma Watson had de zwaarste taak om van Belle een interessant personage te maken. Dat is haar gelukt. Ze maakt van Belle een eigengereide wildebras die zelfs Het Beest (Dan Stevens, bekend uit Downton Abbey) ringeloort."

Het Parool - Drie sterren

"De film aapt klassieke momenten uit het origineel veelal klinisch na. Vooral de nieuwe versie van Be our guest, waarin de keuken van het beest voor Belles ogen tot leven komt, is een slaafse kopie, die een stuk minder aanstekelijk wordt gezongen. (...) Verder valt op dat maar weinig acteurs hun getekende voorbeelden evenaren. Emma Watson is een misschien logische, maar ook saaie keuze voor de hoofdrol: een meisje van onbesproken gedrag dat keurig zingt en keurig haar teksten opzegt. Veel inhoud of charme heeft Watson echter niet. Haar Belle mag dan meer feministische trekjes hebben, een interessantere actrice had er ook echt een iconische rol van kunnen maken."

De Telegraaf - 3,5 sterren

"Emma Watson toont zich in de film charmant én grappig als de belezen Belle, die zich een buitenbeentje voelt in haar achtergebleven boerendorp. Luke Evans dingt er als de grenzeloos arrogante Gaston naar haar hand, maar zij heeft duidelijk geen interesse. Al verliest zij later wel haar hart aan de tot een wat houterig monster getransformeerde Dan Stevensdie een vervloekt kasteel bewoont."

De Volkskrant - Drie sterren

"Het 'feministische' betekent dat Belle een wasmachine ontwerpt en niet blij is als ze voor het eerst in een prinsessenjurk - een berg tule - wordt gehesen. Het 'homoseksuele moment' blijkt gewoon een dansje van een seconde en valt in het niet bij de stereotyperingen die eraan voorafgaan.En toch werkt Beauty and the Beast. Juist als opgewarmde oude hap is het prima te verteren. Wat was de charme van het origineel uit 1991? De liedjes, het bewegend meubilair en de romantiek in die gele prinsessenjurk: check, check, dubbelcheck."

NUwerk