Wisselvalige komedie waarin drie bijstandsmoeders en een weduwe aan het bankovervallen slaan om de huishoudpot gevuld te houden. @@

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Niet elke bijstandsmoeder heeft net als Linda de Mols Ellis het geluk om via een cursus in Glamourland te belanden, zoals eerder dit jaar in de bioscoop te zien was. Voor Lot (Susan Visser), Reneetje (Georgina Verbaan) en Sam (Monic Hendrickx) is het leven een treurige aaneenschakeling van speciale aanbiedingen in de goedkoopste supermarkt, en wasmachines die net kapot gaan als kinderen met kleren en al moeten worden ontluisd. Het harde leven in Breda-Noord, en weduwe Kers (Monique van de Ven) kan daarover meepraten: sinds haar man stierf bestaat het diner van deze deftige dame uit een in de magnetron opgepiepte aardappel.

Gijzelaar

Dit kwartet, waarvan de drie bijstandsmoeders elkaar al kennen uit het oppascircuit, is bij toeval getuige van een overval op een benzinestation. De snelheid en vooral het gemak waarmee dit gaat brengt ze op een idee, maar ze willen geen slachtoffers maken. Waarop het plan ontstaat om een van hen vieren voor gijzelaar te laten spelen: zo hebben ze geen geladen wapens nodig, alleen een vermomming, en bezorgen ze niemand een levensgroot trauma.

Ondanks bezwaren van vooral Lot, het geweten van het stel, gaan ze tot actie over: "The Matrix in Breda-Noord!" De overval gaat hen gemakkelijk af, en het geld uitgeven nog simpeler. Het is zelfs zo snel op dat een tweede overval al gauw wordt geopperd. Maar wat zal de directe omgeving van die plotselinge weelde vinden? En hoe ver is de politie (Theo Maassen met een pruikje) met het onderzoek naar de eerste overval?

Nieuwsuitzending

Er zit wel een hoop vaart en humor in de film , maar de komedie ontspoort aan het slot net zo makkelijk in een orgie van geweld. Het script laat rare gaten vallen en neemt zijn toevlucht tot noodgrepen. Zo toont een tv op een hotelkamer nét een nieuwsuitzending over de voortvluchtige overvallers als de dames daar belanden. Toch al een gemakzuchtige ingreep, maar bovendien ligt het hotel in België waar SBS6 niet te ontvangen is.

Tweevoudig Kalfwinnares Hendrickx kan bovendien minder goed met komedie overweg dan Verbaan, Visser en Van de Ven. Pierre Bokma steelt dan weer de show in een vilein rolletje als de opdringerige hoofdonderwijzer die Kers stalkt, maar hij lijkt in een andere film (Abel 2?) te spelen. Kortom, Amazones heeft zijn momenten, maar is over het geheel net zo wisselvallig als de Bredase accenten van de actrices en uiteindelijk net zo geloofwaardig als de pruik van Theo Maassen.

Het Parool: "zwabbert tussen sociaal-realistisch drama en komedie met als resultaat nikserigheid"
De Volkskrant: "halfbakken bijstandsmoeders (..) schizofrene film (..) aaneenschakeling van clichés"
In 34 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm