Prestigieuze computeranimatiefilm probeert levensechte mensen te creëren met een onbedoeld angstaanjagend resultaat. Zelfs de rustgevende stem van Tom Hanks kan de film niet redden. @@

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Wanneer een film vooraf wordt aangeprezen om zijn knappe, baanbrekende technieken is een gezond wantrouwen op de plaats, zeker wanneer het een familiefilm en geen science fiction betreft. In The Polar Express werd de zogenaamde motion capture-techniek (die Gollum tot leven bracht in de Lord of the Rings-trilogie) op alle personages toegepast. Tom Hanks speelde de voornaamste en sprak zes van de stemmen in, waaronder die van het jongetje dat de hoofdrol speelt. Hij werkte hiervoor weer samen met Cast Away-regisseur Zemeckis, die eerder nieuwe technieken succesvol toepaste in Forrest Gump en Who Framed Roger Rabbit? Kon deze succesvolle mix ooit mis gaan?

Zombies

Ja dus: de film is saai en eng wanneer hij dat niet hoort te zijn. De menselijke figuren ogen als zombies, hoe knap ze ook zijn gemaakt. Ze doen niet denken aan de vrolijke familie uit The Incredibles maar aan de levenloze helden uit Final Fantasy, de vorige computer-animatieflop waarin mensen zo levensecht mogelijk werden geschapen. Drie jaar terug werkte dat al niet, en nu nog steeds niet- de techniek heeft kennelijk te weinig vorderingen gemaakt. En wederom is de vraag: waarom zou je hiervoor niet gewoon acteurs inhuren? Toegegeven, de wonderlijke nachtelijke treinreis die de kinderen met de Polar Express maken bevat fraaie visuele staaltjes, zoals wanneer een verloren treinkaartje een lange luchtreis maakt. Maar dat soort vondsten is niet genoeg om een speelfilm lang te boeien.

Amerikaans

Want dat is het andere probleem van Polar Express: het verhaal is te dun (en komt ook letterlijk uit een dun kinderboek) voor een film van anderhalf uur. Kinderen die twijfelen aan de kerstman worden naar de Noordpool gereden zodat ze weer in de kindervriend gaan geloven. Dat is meteen een volgend bezwaar aan Polar Express: het uitgangspunt is té Amerikaans. Nederlandse kinderen kennen de kerstman inmiddels wel, maar dat hij van de Noordpool komt zal minder bekend zijn. Voeg daarbij een flinke scheut typisch Amerikaans sentiment en wat nare stereotypen (het brave zwarte meisjes versus de nerdy beterweter) en het is duidelijk dat u deze trein beter aan u voorbij kan laten gaan.

Het Parool: "briljante vondsten (maar) een mierzoet verhaaltje- na afloop moeten we ons met een beitel uit het fondant bikken"
De Volkskrant: "tikje griezelig (maar) ziet er fraai uit (..) minder opzien baart het verhaal"
In 12 zalen (originele versie) plus 98 zalen (NL versie)

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm