Filmrecensie: De zevende hemel is 'even wennen'

Donderdag ging de ensemblefilm De zevende hemel in première. De film is geregisseerd door Job Gosschalk, een van de makers van Alles is liefde. Volgens recensenten "koos hij met het maken van een musical voor de bioscoop niet voor de makkelijkste weg."

De Volkskrant - Twee sterren

"De cast wordt gehinderd door het gebrek aan subtekst. Ook het merendeel van die liederen speelt op zeker. De zangstem van Halina Reijn is dun, die van Jan Kooijman vlak, en de zingende Tjitske Reidinga verliest zich in haar getergde Evita-blik. Maar die kwetsbaarheid maakt De zevende hemel ook sympathiek. Met de nodige mankementen, blijft De zevende hemel toch een wonderlijk verschijnsel, in het zo soortgelijke Nederlandse filmlandschap. Advies voor het publiek: hard meezingen."

Lees hier de volledige recensie

AD - Vier sterren

"Het is even wennen. Nederlandse acteurs die in een filmdrama opeens gaan zingen. De film van Gosschalk werkt op alle fronten. De gekozen liedjes van bijvoorbeeld Doe Maar, Boudewijn de Groot en Nick & Simon versterken de gevoelens van de personages, waarbij de teksten het verhaal soms zelfs een dramatisch duwtje in de rug geven. De zang overtuigt, de juiste snaren worden geraakt en in het gelaagde verhaal kan elke generatie zich herkennen."

Lees hier de volledige recensie

Trouw - Vier sterren

"Castingdirector Job Gosschalk, die met zijn eerste speelfilm Alle tijd al blijk gaf van een grote gevoeligheid voor liefdesbanden, brengt voor zijn muzikale ensemblefilm een fijn gezelschap acteurs bij elkaar. Mooi hoe Gosschalk laveert tussen lyriek, sentimentaliteit en nuchterheid. De zevende hemel is een volgepakt melodrama dat vol melancholie en levensvreugde een ode brengt aan het Nederlandstalige lied."

Lees hier de volledige recensie

NRC - Twee sterren

"Genoeg ingrediënten voor een kwaliteitssoap met het sterrenensemble dat is verzameld. De vraag is alleen hoe zo'n film tevens "een ode aan de Nederlandse muziek" kan worden, zoals de makers voor ogen stond. De meeste liedjes zijn Fremdkörper die op gespannen voet staan met de intrige en de dramatiek niet opstuwen maar hinderlijk onderbreken. Al was het maar omdat Gosschalk niet altijd blijkt te weten hoe hij de liedjes spannend in beeld moet brengen. Zo zitten liedjes en verhaal elkaar soms danig in de weg. Terwijl dat nou juist een absolute voorwaarde is voor een jukeboxmusical."

Lees hier de volledige recensie

De Telegraaf - Vier sterren

"De filmpersonages brengen met behulp van bestaande Nederlandstalige liedjes hun diepste gedachten en gevoelens onder woorden. Waarbij het er vooral om draait dat zij echt en oprecht klinken. Dus niet op een schallende musicalmanier, maar volkomen ingeleefd gezongen, met soms wat rafelrandjes. De goedgekozen nummers passen daarbij naadloos in het verhaal en vergroten de emotionele impact van dit geslaagde muzikale melodrama."

Lees hier de volledige recensie