Veel recente Nederlandse films, van De Dominee tot Stille Nacht, waren gebaseerd op waargebeurde zaken, van Bruinsma tot de Utrechtse serieverkrachter. En The Clearing mag dan een Amerikaanse film zijn, hij is gebaseerd op de ontvoering van Gerrit-Jan Heijn in 1987. @@

Bekijk trailer: Modem/ Breedband

The Clearing is dan ook gemaakt door de Nederlander Pieter Jan Brugge, die hiermee zijn regiedebuut maakt, na jaren als producer in Hollywood werkzaam te zijn geweest (onder meer voor The Insider en Heat). Hij wist door zijn staat van dienst Robert Redford, Willem Dafoe en Helen Mirren te strikken voor de hoofdrollen.

Etentje

Redford speelt de rijke industrieel Wayne Hayes die wordt ontvoerd door de verbitterde werkloze Arnold Mack (Dafoe), de Ferdi E. Van dit verhaal. Maar voor het onvermijdelijke gebeurt zien we Hayes' thuissituatie: zijn huwelijk met Eileen (Helen Mirren) kan niet bepaald sprankelend genoemd worden. Hayes reageert vermoeid op de mededeling dat ze 's avonds eters krijgen en Eileen is eerder geërgerd dan bezorgd wanneer haar man voor het etentje niet komt opdagen.

Groep

De kijker weet dan nog niet wat er met Wayne is gebeurd en volgt Eileen nog een hele dag. De rest van de film blijf je Eileen volgen, wanneer ze FBI-agenten in haar huis moet laten logeren, wanneer ze de eerste verjaardag van haar kleinzoon zo goed en kwaad als het kan probeert te vieren. Al die tijd hoort ze niet van de mogelijke ontvoerders van haar man. De FBI denkt dat het een groep is "anders kunnen ze hem nooit zo lang vasthouden." Dat misverstand is rechtstreeks uit de Heijn-ontvoering afkomstig, want ook toen zat de politie ernaast.

Afloop

Terwijl Eileen in het duister tast, toont de film de wederwaardigheden van Wayne, die door Arnold naar een open plek in het bos wordt geleid. Hun conversatie krijgt een steeds openhartiger karakter, al blijft er enige spanning in: heeft Wayne zijn mobiele telefoon weten mee te smokkelen? Lukt het hem om te bellen? Maar omdat de ontvoerder en zijn slachtoffer in dezelfde dag blijven hangen, terwijl de bezorgde echtgenote alweer weken verder is, wordt de afloop van de ontvoering al snel duidelijk. Een thriller is The Clearing dan alleen nog wanneer Eileen het losgeld gaat afleveren: zal Arnold gepakt worden?

Anti-climax

Brugge maakt door de opbouw van The Clearing geen doorsnee thriller, wat te prijzen valt. Maar omdat de afloop ver voor de helft duidelijk is blijft er weinig spanning over. Wat overblijft is het verbale steekspel tussen Redford en D, en het fraaie ingehouden acteren van Mirren. Dat is echter niet bevredigend genoeg; en het gezochte, eigenaardige happy end zorgt voor een extra anti-climax.

Het Parool: "magnifiek (..) alle drie geven (de acteurs) het beste van hun acteertalent"
De Volkskrant: "thriller naar ontvoering Heijn overtuigt niet"
In 5 zalen