Romantisch drama dat in twee periodes tegelijk speelt dankzij het wonder der flashbacks. Klassenverschillen vormen in het verleden een hindernis, dementie in het heden. #

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Nick Cassavetes is een beetje de Jordi Cruijff van Hollywood. Zijn vader, wijlen John Cassavetes, was een begenadigd regisseur en acteur, en Nick is op beide vlakken in zijn voetsporen getreden, maar met minder succes. In zijn eerste eigen film, Unhook The Stars, kreeg hij nog ruggesteun van zijn moeder, de nauwelijks minder legendarische Gene Rowlands. Met She's So Lovely en John Q kon hij rekenen op sterk acteerwerk van John Travolta, Sean Penn en Denzel Washington. Voor The Notebook schakelde hij moeder Rowlands weer in.

Zij speelt een dementerende oude vrouw in het deel van The Notebook dat in het heden speelt. Elke dag komt haar man (James Garner) op bezoek, en leest hij haar voor uit het dagboek waarnaar de titel verwijst. En elke keer gaat de kijker in deze traditionele raamvertelling mee terug naar de jaren veertig, waarin een stoere timmermansjongen (Ryan Gosling) een onstuimige romance beleeft met een rijkeluisdochter (Rachel McAdams). De klassenverschillen zorgen echter voor problemen, zoals de dementie de hedendaagse relatie in de weg staat.

Er zijn geen prijzen te winnen met het goede antwoord op de vraag wat het verband tussen deze twee verhalen is. The Notebook is gemaakt naar een boek van Nicolas Sparks, die eerder het kleffe Kevin Costner-drama Message in a Bottle schreef. U kan er dus vergif op innemen dat de makers violen uit de kast halen om de toeschouwers zakdoeken uit hun tas te laten trekken.

Het Parool: "een stevige dosis edelkitsch"
De Volkskrant: "kleffe film (..) de veel te zoete scènes in het verzorgingstehuis maken de film onuitstaanbaar"
In 30 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm