Tom Cruise speelt een huurmoordenaar die zich 's nachts door taxichauffeur Jamie Foxx langs vijf adressen in Los Angeles laat brengen. Spannend en sfeervol, maar de afloop overtuigt helaas niet. @@@

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Het is niet voor het eerst dat Tom Cruise de bad guy speelt in een film. In Interview with the Vampire was hij al een bloedzuiger zonder geweten, en in Magnolia speelde hij een vrouwenhatende zelfhulpgoeroe. In Collateral is Cruise als huurmoordenaar Vincent echter een slecht personage met een roestvrijstalen pantser. Dat wordt nog eens versterkt door zijn grijze pak en grijze haar: Vincent lijkt wel geheel uit staal opgetrokken.

Pietje Precies

Dan is Max (Jamie Foxx), de taxichauffeur die hem oppikt, van een heel ander kaliber. Zijn bril geeft hem iets kwetsbaars, en hij is een dromer die al twaalf jaar fantaseert over een eigen limousinebedrijf. Maar als het op zijn werk aankomt is Max net zo'n Pietje Precies als Vincent: hij houdt zijn taxi schoon en zal nooit omrijden om meer te verdienen. Vincent en Max hebben dus meer gemeen dan ze zullen toegeven en het is dan ook een mooi toeval dat Vincent in Max' taxi stapt. Vincent had nog bijna een andere taxi gepakt, omdat Max in een zeldzaam moment van onoplettendheid nog zat weg te dromen bij het kaartje van zijn vorige passagier, de advocate Annie (Jada Pinkett Smith).

Adressen afwerken

Vincent doet Max een aantrekkelijk aanbod: hij moet vijf adressen afwerken, maar wil in nachtelijk LA niet steeds op een taxi wachten. Hij biedt Max 600 dollar om alle adressen af te werken. Dat aanbod is te aantrekkelijk voor Max om te weerstaan. Maar bij de eerste stop blijkt al wat Vincent -die beweert in de onroerend goed te zitten- onder afwerken verstaat: er valt een lijk op Max' taxi. Vervolgens wordt Max door Vincent gegijzeld, en moet hij met een lijk in zijn kofferbak de volgende vier adressen afwerken. Werkt Max mee of grijpt hij in?

Verbaal steekspel

Wie de trailer zag weet daar al het antwoord op, wat ook geen probleem is. Het verbale steekspel tussen Cruise en Foxx is het sterke punt van Collateral, naast de 'sfeervolle' (want desolate) beelden van nachtelijk LA. Dat is dan ook een kolfje naar de hand van Michael Mann, die eerder het fraaie Heat regisseerde.

Zolang Max en zijn passagier de machtsstrijd in de taxi uitvechten neem je tevens de vele onwaarschijnlijkheden voor lief. Waarom gedraagt een professional als Vincent zich zo weinig anoniem? Hij bezoekt een jazzclub, spreekt met Max' baas en gaat zelfs bij Max' moeder op bezoek in het ziekenhuis. En waarom neemt een huurmoordenaar geen huurauto, of wél vijf verschillende taxi's? Om de doodeenvoudige reden dat dat geen interessante film had opgeleverd.

Clichés

Pas wanneer Collateral op een doorsnee (en dus minder interessante) actiefilm gaat lijken, in het laatste half uur, beginnen de onwaarschijnlijkheden en clichés te wringen. Een eerder geïntroduceerd personage keert terug op een wel heel toevallige wijze en de afwerking mondt uit in een traditionele achtervolging. Dan zakt de film helaas in, maar daar gaat wel een sterke en sfeervolle anderhalf uur aan vooraf. Dat is meer dan andere thrillers te bieden hebben- en die hebben bovendien geen Cruise in de hoofdrol.

Het Parool: "een combinatie van vakmanschap, bluf en charisma zorgt ervoor dat de spanning de scepsis doet vergeten"
De Volkskrant: "beide personages veranderen in clichés (..) aan het slot overheerst de teleurstelling"
In 88 zalen

# Niet gezien
@ Laat maar
@@ Op eigen risico
@@@ Niet slecht
@@@@ Aanrader
@@@@@ Wereldfilm