Amazon.com gaat een omstreden reclamecampagne voor een nieuwe serie over de nazi’s stopzetten. In een metrostel in New York waren de bankjes ter promotie voorzien van vlaggen met nazi-symbolen.

Dat meldt Reuters.

In de serie The Man in the High Castle, gebaseerd op het boek van sf-schrijver Philip K. Dick, hebben Duitsland en Japan de Tweede Wereldoorlog gewonnen en heersen zij over een groot deel van de wereld.

De advertentiecampagne voor de serie, die vanaf deze week beschikbaar is gekomen op het streamingplatform van Amazon.com, bestond uit een alternatieve bedrukking van de metrobankjes, alsof de metro zich bevindt in dat alternatieve universum.

IJzeren Kruis

Er zijn twee versies: op de ene bedrukking zijn de vijftig sterren van de Amerikaanse vlag vervangen door een IJzeren Kruis, een ridderorde die Hitler aan zijn speciale militairen verstrekte. In de andere versie zijn de sterren vervangen voor een Japanse Rijzende Zon.

Na een golf van afkeurende reacties heeft Amazon toch besloten de campagne in de metro stop te zetten. De vlaggenbedrukking wordt verwijderd uit het metrostel, dat rijdt tussen Times Square en Grand Central Terminal. Het is overigens onduidelijk of Amazon uit vrije wil de campagne heeft beëindigd of op aandringen van vervoersmaatschappij MTA.

Aanstootgevend

Ook burgemeester Bill de Blasio van New York heeft zich de afgelopen dagen met de discussie gemoeid. Hij noemde de nazi-campagne "onverantwoordelijk en aanstootgevend voor Holocaust-overlevenden, hun families en heel veel andere Amerikanen".

De posters van de serie, waarvan 260 exemplaren in metrogangen in New York hangen, worden overigens niet verwijderd.

Video: Amazon haalt reclame uit New Yorkse metro