De film over de beroemde 17e-eeuwse admiraal Michiel de Ruyter doet niet meer mee met de uitreiking van de Gouden Kalveren.

Producent Klaas de Jong heeft gezegd dat hij zijn film terugtrekt uit onvrede over het geringe aantal nominaties voor publieksfilms bij het prijzengala van de Nederlandse film.

Michiel de Ruyter, een van de grootste bioscoopsuccessen van het afgelopen jaar, kreeg twee nominaties, voor beste acteur (Frank Lammers) en beste regisseur (Roel Reiné). Gooische Vrouwen II, met twee miljoen verkochte kaartjes de best bezochte Nederlandse film van de afgelopen dertig jaar, werd helemaal genegeerd.

"Het is geen onvrede over het gebrek aan waardering voor Michiel de Ruyter", aldus de Jong. "Maar het Kalveren-gala is al jaren een elitair feestje voor arthousefilms." De producent wil daarom dat er een apart Gouden Kalf komt voor publieksfilms.

Bekijk de trailer van Michiel de Ruyter:

Censuur

Een woordvoerder van het Nederlands Film Festival (NFF) laat weten dat de film gewoon genomineerd blijft. "De nominaties zijn een grote waardering voor de individuele prestaties van mede-makers van de film", zegt het festival in een verklaring. "Deze nominaties zijn een vorm van vrije meningsuiting van collega’s en worden niet gecensureerd."

Michiel de Ruyter wordt niet vertoond op het Nederlands Film Festival. Producent De Jong geeft hier geen toestemming voor. Een aantal schoolvoorstellingen, voor leerlingen die zich speciaal voor de vertoning hebben voorbereid, blijven wel staan.

De producent stelt voor een apart Gouden Kalf in te stellen voor publieksfilms. "Er is nou eenmaal een duidelijke tweedeling in het Nederlandse filmlandschap, dat zal altijd zo blijven. Maar op het Gala van de Nederlandse film moeten dus ook publieksfilms de kans krijgen om in het zonnetje te worden gezet. En dat gebeurt nu totaal niet."

Filmsector

De nominaties van de Gouden Kalveren staan al jaren ter discussie. Daarom heeft het NFF dit jaar het systeem veranderd: de prijzen voor de beste Nederlandse films worden niet meer door een vakjury uitgereikt, maar door een ‘Academy’ waar een paar honderd makers uit de filmsector lid van zijn.

Toch gingen de meeste nominaties weer naar arthousefilms die in de bioscopen nauwelijks bezoekers trokken, zoals Gluckauf, Prins en Zurich. "Niet zo vreemd", oordeelt De Jong. "Want veruit de meeste mensen in de branche zijn auteursfilm gericht." De enige hit die een substantieel aantal nominaties kreeg, was de Hazes-film Bloed zweet en tranen.