Met Shouf Shouf Habibi! bleek er ineens een publiek te zijn voor hedendaags multicultureel drama, mits goed gemaakt en pakkend gespeeld. Cool! is helaas geen van beiden. @

Bekijk trailer:
Modem/ Breedband

Cool! draait om een groepje Marokkanen die meteen in de openingsscène na een halfslachtige poging tot overval in hun kraag worden gegrepen. In Shouf Shouf Habibi! zat ook een mislukte overval, maar daar zat nog een geestige pointe aan, met een Marokkaan die geen varkensmasker wilde dragen. De grap in Cool ! is dat minister Zalm een bankdirecteur speelt en meteen het loodje legt. In de armen van zijn nichtje Katja Schuurman, dat dan weer wel. Er zijn erger manieren om te sterven.

Kadaverdiscipline

Maar goed, de raddraaiers belandden in de Glenn Mills-school, het instituut voor wie de film in feite een opdrachtfilm is. Daar wordt korte metten gemaakt met het haantjesgedrag, maar ook meteen een soort kadaverdiscipline bijgebracht. Dat gebeurt via een ingewikkeld confrontatiesysteem dat menig gestrafte de pet te boven gaat. Hun frustraties proberen ze met raps van zich af te schudden en de sleetse term 'respect' wordt daarbij uiteraard niet vergeten.

Mabel

Intussen toont Cool! hoe het zo mis heeft kunnen gaan: het is de schuld van Johnny de Mol en Katja Schuurman. Johnny denkt dat hij Scarface is en hangt de kleine gangster uit; Katja -die trouwens Mabel heet in de film - gaat als nichtje van de bankeigenaar ook niet vrijuit: zij is 'the inside man' bij de bankoverval. En na het stichtelijke verblijf in de Glenn Mills school vervallen sommige jongens uiteraard weer in hun oude gedrag, bij dezelfde bank.

Stokpaardjes

Als educatief filmpje voor schooltelevisie had Cool! met een beetje goede wil 'best aardig' genoemd kunnen worden. Goed bedoeld, slecht gespeeld, maar alle onderwerpen zitten erin, dus discussiëren maar! Helaas is Cool! voor de bioscoop bedoeld en heeft Van Gogh bovendien hoog van de toren geblazen dat Pathé zijn film niet goed genoeg vond. Het bioscoopbedrijf zou gewoon bang zijn voor Marokkanen in de bioscoop. Discriminatie!

Onzin, Van Gogh mag blij zijn dat er überhaupt een bioscoop bereid is dit amateuristische prutswerk te vertonen. Eerst moet hij maar eens afleren om zijn films te misbruiken voor zijn vaste stokpaardjes (roken, persoonlijke afrekeningen met Rob Oudkerk, Bassie en Adriaan en Albert Verlinde). En daarna moet hij -als hij een waardevolle bijdrage wil leveren aan de multiculturele discussie- nog maar eens in de leer bij de makers van Shouf Shouf Habibi!