Harry Piekema heeft geen last van typecasting

Harry Piekema heeft al diverse personages neer kunnen zetten sinds hij is gestopt met de rol van betrouwbare supermarktmanager in de Albert Heijnreclames. "Ik wilde ook echt een andere kant van mezelf laten zien", zegt de acteur in gesprek met NU.nl.

"Ik word eigenlijk veel gevraagd voor rollen die a-typisch voor mij zijn", vertelt Piekema. "Behalve in de film Fissa, waar ik een klein rolletje heb als leraar Nederlands." 

Tien jaar lang speelde hij in de Albert Heijn-reclames, wat hij combineerde met theaterwerk en het geven van communicatietrainingen. Vorig jaar april besloot hij te stoppen met zijn reclamewerk om zich helemaal te richten op zijn carrière als acteur. "Ik kon dat niet meer combineren."

Aanvragen

"Toen mensen te weten kregen dat ik stopte met de campagnes kwamen de aanvragen binnen", vertelt Piekema vanaf de set van de kinderserie Caps Club, waarin hij de rol van officier van justitie speelt. De acteur staat deze zomer op De Parade met een onemanshow en heeft ook nog een rol in de film Fataal.

Voor de tv-serie heeft hij zelfs wat actiescènes opgenomen. "Ik zit niet alleen in de rechtbank, nee." De serie over een groepje kinderen, waarvan een aantal een handicap hebben, dat mysterieuze zaken oplost, gaat het derde seizoen in. Naast Piekema, hebben ook Birgit Schuurman en Art Rooijakkers rollen in de serie.

Boodschap

Caps Club is bedacht door Lucille Werner. "Ik vind het een heel goed initiatief. Het is belangrijk voor kinderen om te zien dat kinderen met een fysieke beperking ook gewoon hetzelfde meemaken als andere kinderen en dezelfde avonturen kunnen beleven."

Ook in de film Fataal, over zinloos geweld, zit een sociaal-maatschappelijke boodschap. De acteur kiest zijn rollen er niet op uit. "Het komt gewoon op mijn pad. Als acteur kijk ik naar het verhaal, of dat mooi wordt verteld en of het hout snijdt. Dit zijn prachtige rollen die a-typisch zijn voor hoe het publiek mij kent."

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie