Nederlandse bioscoop heeft topjaar met 14 procent meer bezoek

De Nederlandse bioscoopsector heeft een geweldige eerste helft van het jaar achter de rug. In de eerste zes maanden van 2015 trokken de theaters 14 procent meer bezoekers dan in dezelfde periode over 2014. 

Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) vrijdag bekendgemaakt.

De eerste zes maanden kenden opvallend veel grote bioscoophits, zoals Fast & Furious 7, Jurassic World, Gooische Vrouwen 2, Fifty Shades of Grey en Michiel de Ruyter. De komst van een aantal nieuwe, moderne bioscoopcomplexen heeft de verdere groei van het aantal bezoekers ook mogelijk gemaakt, stelt de NVF.

De verwachting is dat het aantal bezoekers in de tweede helft van het jaar nog verder gaat toenemen, dankzij gegarandeerde hits als de nieuwe Pixar-film Inside Out, The Hunger Games Mockingjay Part II, het nieuwe 007-deel Spectre en de zevende Star Wars-film The Force Awakens.

Nederlandse titels

Qua Nederlandse titels lijkt Natuur in de delta, het vervolg op megahit De Nieuwe Wildernis de beste kaarten te hebben om zich ook als publieksmagneet te ontpoppen.

In 2014 verkochten de Nederlandse bioscopen in totaal 30,8 miljoen kaartjes, bijna hetzelfde aantal als het jaar daarvoor.

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie