Filmrecensie: Pixar-film Inside Out is meest ambitieuze tot nu toe

Nieuwe, briljante Pixar-film speelt zich af in het hoofd van een meisje. Inside Out zit op het niveau van Pixar-klassiekers als Up en Toy Story.
BEOORDELING

Pixar, de animatiestudio in Californië, is lange tijd niet zomaar een naam geweest maar ook een keurmerk voor kwaliteit en originaliteit. Dat was zo sinds twintig jaar geleden Toy Story (1995) uitkwam, de eerste computeranimatiefilm van speelfilmlengte.

Behalve een technisch hoogstandje was de door John Lasseter geregisseerde film ook een origineel en meeslepend verhaal, over speelgoed met eigen gevoelens en wensen.

En dat was ook het geval bij films als Finding Nemo (2003), The Incredibles (2004), Cars (2006), Ratatouille (2007), WALL-E (2008) en Up (2009): nooit greep Pixar gemakzuchtig terug op een sprookje of ander bestaand verhaal. Met succes: tussen 2004 en 2013 won Pixar zeven keer de Oscar voor Beste Animatiefilm.

Klad

Maar de laatste jaren kwam de klad in de Pixar-films. Dat de studio die zo prat ging op originele verhalen twee sequels maakte van Toy Story was geen bezwaar, aangezien dit sterke films opleverde.

Maar Cars 2 (2011) was een gemakzuchtige en rommelige film, Pixar onwaardig. Monster University (2013), het vervolg op Monsters Inc, was gelukkig stukken beter, maar in feite ook voortbordurend op een eerder succes.

Met Brave (2012) werd tussen die twee sequels in weliswaar een nieuwe weg ingeslagen, maar dat leverde een sprookjesfilm op die eigenlijk eerder bij Disney paste. En dat terwijl uitgerekend Disney dat jaar een veel originelere film afleverde: Wreck-it-Ralph, een film over de personages uit een computerspelletje, een idee dat veel beter bij Pixar paste.

Sabbatical year

Blijkbaar hadden ze bij Pixar ook in de gaten dat de kwaliteitscontrole minder scherp was, want in 2014 laste de studio een sabbatical year in, nadat ze de acht jaren ervoor elk jaar een nieuwe film hadden afgeleverd. De voor 2014 geplande The Good Dinosaur werd naar november 2015 verschoven omdat men niet tevreden was over het slot van het verhaal.

Het Pixarloze jaar 2014 heeft als voordeel dat er dit jaar twee Pixar-films uitkomen: eind november dus The Good Dinosaur en deze zomer Inside Out, in het Nederlands Binnenstebuiten. Inside Out werd geregisseerd door Pete Docter, het genie achter Up en Monsters Inc en nieuwkomer Ronaldo Del Carmen, die zijn eerste lange speelfilm regisseert.

Bekijk de trailer:

Vijf emoties

Inside Out speelt zich geheel af in het hoofd van het meisje Riley dat aan het begin van de film wordt geboren. Haar eerste emotie is blijdschap, gepersonifieerd door de immer opgewekte Joy. Al snel komt daar Sadness bij, gespeeld door een inderdaad nogal droevig figuurtje, en vervolgens dienen Fear (angst), Disgust (walging) en Anger (woede) zich aan.

Deze vijf emoties worden vertegenwoordigd door vermakelijke figuurtjes die elk op hun beurt proberen het meisje Riley aan te sturen. Ondertussen worden steeds meer herinneringen aangemaakt in de vorm van knikkers met de kleur van de vijf verschillende emoties. En hoe abstract dat ook mag klinken - in Inside Out is het volkomen logisch en helder.

Emotionele aardverschuiving

Het zorgeloze leven van Riley beleeft op een kwade dag een emotionele aardverschuiving wanneer het gezin van landelijk Minnesota verhuist naar een achterafstraatje in San Francisco, waar de 11-jarige Riley niemand kent.

Om het nog erger te maken, komen haar spullen door een fout van de verhuizers maar niet aan op het nieuwe adres en op haar nieuwe school barst ze van ellende in de klas in tranen uit.

In haar hoofd probeert Joy uit alle macht de controle terug te krijgen en zo Riley weer vrolijk te maken, maar door een fout worden zowel zij als Sadness uit het hoofdkwartier gezogen. Terwijl Joy en Sadness proberen terug te komen hebben Fear, Anger en Disgust vrij spel, met alle gevolgen van dien voor Riley.

Triple Deck Gum

Inside Out is misschien wel de meest ambitieuze film van Pixar tot nu toe, aangezien we worden geacht mee te leven met emoties in iemands hoofd. Een behoorlijk abstract uitgangspunt vergeleken met babbelende vissen, kletsende auto’s of pratend speelgoed, maar de makers komen er met glans mee weg.

Na speelgoed of vissen met gevoelens zet Pixar nu de stap naar emoties met gevoelens, een behoorlijk filosofisch uitgangspunt. Maar Docter en Del Carmen weten zelfs letterlijke uitstapjes naar Abstract Denken of De Kloof Der Vergetelheid tot begrijpelijke én aanstekelijke scènes te maken. En een van de vele geestige running gags is het aanstekelijke reclamedeuntje van Triple Deck Gum, dat steeds weer in het geheugen opduikt zonder dat iemand het wil.

Triomfantelijke ontvangst

Inside Out bewijst dat Pixar met zijn vijftiende film weer op het goede spoor zit en toen de film in première ging in Cannes leverde dat dan ook een triomfantelijke ontvangst op. De film scoorde een vrijwel perfecte score op Rottentomatoes (98%) en Metacritic (93%), twee websites die recensies verzamelen.

Toen de film half juni in de VS uitging haalde hij in één weekend ruim 90 miljoen dollar op, het hoogste bedrag dat in de VS ooit werd binnengehaald door een film die géén sequel was. Alleen de dino’s van Jurassic World voorkwamen dat Inside Out op de eerste plek kwam te staan. Maar goed, eind dit jaar laat Pixar zijn eigen Good Dinosaur los op het bioscooppubliek.

Lava

Ook voor volgend jaar heeft Pixar al een instant kassucces op stapel staan: Finding Dory, het vervolg op Finding Nemo. Toch weer een sequel inderdaad, maar dan wel geregisseerd door Andrew Stanton, die Finding Nemo maakte én het geslaagde WALL-E. Na een jaar zonder Pixar-film is er dus weer een hoop moois om naar uit te kijken.

Zoals altijd wordt ook deze Pixar-film voorafgegaan door een korte film, in dit geval Lava. Het is een muzikale en vermakelijke film over een vulkaan die hunkert naar liefde, naar 'love' dat bijna klinkt als 'lava’. Het ontroerende verhaaltje brengt het publiek meteen in de juiste emotie voor de hoofdfilm Inside Out.

Te zien in 274 zalen

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie