Acteur Derek de Lint wil meer balans tussen drama en reclame op televisie. "Als acteur wil ik niet alléén bezig zijn met koekjes, snoepjes en bier verkopen. Ik wil ook iets moois maken en het ergert me dat de balans zoek is."

Dat vertelt de acteur in een interview met Volkskrant Magazine

"Ik zie het bijvoorbeeld bij Divorce, de opvolger van Gooische Vrouwen, een leuke serie met fantastische collega's", aldus De Lint. "Wat mij irriteert: elk personage rijdt in hetzelfde automerk en er gaat steevast een bepaald merk bier open."

"En als Waldemar Torenstra een mooie scène speelt, komt er een postzegel over zijn hoofd waarop staat dat Gordon straks in een volgend programma uit zijn bol gaat."

Respectloos

"Ik vind het respectloos. We zijn er al aan gewend dat een film na tien minuten wordt onderbroken door een commercieel blok, maar het gebeurt tegenwoordig naadloos. Een mooie scène loopt zo over in reclame voor bier en dan krijg je ook nog een voice-over die vertelt welke sponsors het drama mogelijk hebben gemaakt." 

"Ik kan er als kijker niet meer naar kijken en als acteur voel ik plaatsvervangende schaamte. Kom op jongens, er mag toch wel een beetje respect zijn voor het spelen?"

Sponsors

"Ik zie het vooral gebeuren bij commerciële omroepen, maar ik hoor ook dat net-managers van de publieke omroep zich steeds meer gaan bemoeien met de casting van televisiedrama en sponsors steeds meer mogen meedenken over artistieke keuzes. Verschrikkelijk."

De Lint heeft niet de illusie dat hij, door dit alles te zeggen, meteen verandering kan brengen. "Maar er moet een tegengeluid komen, anders is straks alles wat we doen reclame waarin ook nog wat drama is verwerkt. Ik pleit voor een balans. Die zal er moeten komen als we willen dat televisie blijft."