Filmrecensie: Schneider vs. Bax - Alex van Warmerdam

Zwarte komedie/thriller van en met Alex van Warmerdam. Huurmoordenaar moet schrijver vermoorden maar dat blijkt lastiger dan het lijkt.

Exact twee jaar terug ging Borgman, de vorige film van Alex van Warmerdam, in première op het filmfestival van Cannes.

Het was voor het eerst in 38 jaar dat er weer een Nederlandse film in het hoofdprogramma van het belangrijkste filmfestival draaide. Schneider vs. Bax haalde de selectie van deze editie van Cannes helaas niet, maar de film is dan ook een stuk conventioneler.

Het verhaal begint bij Schneider (Tom Dewispelaere, ook te zien in Borgman), die zijn verjaardag viert. Een vrije dag zit er echter niet in: zijn opdrachtgever Mertens (Gene Bervoets, eerder te zien in De Laatste Dagen van Emma Blank) belt hem voor een spoedklus die nog dezelfde dag moet gebeuren. Schneider vertrekt met tegenzin en belooft zijn vrouw dat hij op tijd thuis zal zijn. Al weet je dat maar nooit zeker, want Schneider is een huurmoordenaar.

Lachwekkend lomp

Zijn doelwit die dag is Bax (Alex van Warmerdam), een norse schrijver die in afgelegen hutje tussen het riet aan een meer woont. Hij heeft andere zorgen: zijn dochter Francisca (Maria Kraakman) komt vandaag op bezoek, dus hij moet zijn jonge minnares Nadine (Eva van de Wijdeven in haar derde Van Warmerdamfilm) de deur uitwerken. Dat doet Bax op een lachwekkend lompe manier.

Terwijl Schneider op weg naar zijn klus op diverse hindernissen stuit, heeft Bax het ook niet makkelijk met zijn depressieve dochter Francisca. Hun eerste gesprek eindigt meteen in ruzie wanneer Francisca haar vader bekritiseert om zijn druggebruik. Tot ergernis van Bax: "Ik gebruik af en toe coke en ik rook een jointje. Jij eet muesli, daar zeg ik toch ook niets van?" Het is zo’n typische Van Warmerdam-redenering, gortdroog als een hap muesli.

Henri Garcin

De onvermijdelijke confrontatie tussen Schneider en Bax wordt nog verder bemoeilijkt door tussenkomst van de snollerige Gina (Annet Malherbe, vaste waarde in een Van Warmerdamfilm) en Bax' vader Gerard (oudgediende Henri Garcin). Leuk om de inmiddels 86-jarige Garcin weer te zien, al wordt er wel onbarmhartig gesold met de tachtiger, die door Bax het riet wordt in gestuurd.

Schneider vs Bax is als zwarte komedie/thriller conventioneler dan Borgman, maar dat maakt de film toegankelijker voor een groter publiek. De spanning wordt goed opgebouwd, al zal het slot voor een deel van het publiek als anticlimax werken.

Desondanks zit ook Schneider vs Bax weer vol typische Van Warmerdam-grappen; wie anders verzint het om een huisje in the middle of nowhere van een deurbel te voorzien? Of van een tekening van een slapende Hitler aan de muur van de slaapkamer?

Vier sterren - Veertig zalen