Filmrecensie: Project T - Brad Bird

SF-film waarin een verbitterde uitvinder (George Clooney) en een optimistische tiener (Britt Robertson) de wereld proberen te redden.

'Tomorrowland' is de naam van een attractie in het pretpark Disneyland, gewijd aan de ruimtevaart. De attractie dateert uit 1955, een tijd waarin er vooral positief over de toekomst werd gedacht.

Het is ook de naam van een nieuwe film van Brad Bird (The Incredibles), maar in Nederland en België kreeg de film de onbestemde naam Project T, omdat er in de Benelux al een dancefestival met de naam Tomorrowland is. Kennelijk lagen de Disney-advocaten te slapen toen het festival die naam tien jaar terug bedacht.

Project T begint met een proloog van Frank Walker (George Clooney) over hoe eng de toekomst is. Waarna we in een lange flashback zien hoe hoopvol Frank als kind (Thomas Robinson) nog was over de toekomst. Op de Wereldtentoonstelling van 1964 presenteert hij vol trots zijn uitvinding - een jetpack – aan de norse David Nix (Hugh Laurie). Die vindt het inderdaad niks, maar een mysterieus meisje, Athena, geeft Frank een button met een 'T' erop: een speld met onbegrensde mogelijkheden, zo blijkt.

Geheimzinnige button

Anno nu krijgt Casey Newton (Britt Robertson), exact zo'n zelfde button. De eigenwijze dochter van een NASA-ingenieur kan niet verkroppen dat zelfs haar vader het geloof in de toekomst is verloren.

De ondernemende Casey deinst niet terug voor inbraak of sabotage maar ziet een kans echt iets te veranderen in de wereld dankzij de geheime krachten van de button. Ze wordt in contact gebracht met Frank Walker door Athena, die in vijftig jaar geen dag ouder is geworden. Curieus!

Frank is in de tussentijd een verbitterde uitvinder geworden die ervan overtuigd is dat de wereld binnenkort vergaat. De paranoïde kluizenaar laat Casey ook niet meteen binnen, zelfs niet wanneer ze de button met de T laat zien. Maar hij wil wél heel graag weten hoe ze eraan is gekomen. Helaas zijn er meer kapers op de kust: robots, die eruit zien als in zwart geklede FBI-agenten. Een soort Men in Black dus, maar dan anders.

Bekijk de trailer

The Hunger Games

Pas wanneer Frank een Casey elkaar ontmoeten, halverwege de dik twee uur die Project T duurt, komt het verhaal echt op gang. Dat gebeurt met een actiescène die zo geslaagd is dat de makers hem vrijwel geheel in de trailer hebben gestopt. De film is tot dan nogal stuurloos: de lange flashback met de jonge Frank mikt op een publiek van hooguit 12 terwijl de verhaallijn met Casey duidelijk gericht is op de young adults die ook smullen van films als The Hunger Games.

Ondanks de overdaad aan special effects doet Project T nogal ouderwets aan, met zijn trage tempo en moralistische toontje aan het slot. Het oogt ook nogal geforceerd dat de figuranten zo multicultureel zijn als in een United Colors of Benetton-reclame terwijl de hoofdrolspelers allemaal blank zijn. Maar wie daar niet over valt heeft aan Tomorrowland, pardon Project T, best een aardige sf-film voor de hele familie, met een stichtelijke boodschap tot slot.

Drie sterren - In 88 zalen

NUwerk