Filmrecensie: Run All Night - Jaume Collet-Serra

Vlotte maar clichématige actiefilm waarin Liam Neeson als huurmoordenaar zijn rechtgeaarde zoon te hulp schiet - met scherp welteverstaan.
BEOORDELING

Nog even en er is een hele generatie opgegroeid die Liam Neeson alleen kent als actieheld op leeftijd.

De zestiger, die ruim twintig jaar geleden nog een Oscarnominatie kreeg voor Schindler’s List, heeft sinds het succes van Taken (2008) de smaak van actiefilms te pakken gekregen. Eerder dit jaar verscheen alweer het derde deel van Taken en daarnaast was Neeson vorig jaar te zien in de actiethriller Non-Stop.

De samenwerking met regisseur Jaume Collet-Serra, met wie Neeson ook al de thriller Unknown maakte, bevalt kennelijk want Neeson werkt opnieuw samen met de Spaanse regisseur in de actiefilm Run All Night. En wederom zet Neeson om als 60+ actieheld aannemelijk over te komen zijn vaste troeven in: zijn gepijnigde, verbeten blik; zijn diepe stem en zijn flinke postuur.

Limousine

Neeson speelt Jimmy Conlon, een huurmoordenaar van de Ierse maffia die zijn verdriet over de fouten in zijn leven verdooft met alcohol. Zijn zoon Mike (Joel Kinnaman, uit Safe House en Robocop) wil niets met hem te maken hebben: hij is werkzaam als limousinechauffeur en helpt als ex-bokser kansloze kinderen uit de buurt. En zijn derde kind is op komst.

Een doodgoeie jongen dus, maar dat kan niet voorkomen dat Mike als limousinechauffeur getuige is van een afrekening tussen Ierse en Albanese gangsters. Hij weet te ontsnappen, maar de doorgesnoven zoon van maffiabaas Shawn Maguire (Ed Harris) gaat achter hem aan. Gelukkig schiet vader Jimmy letterlijk te hulp – maar daarmee is Mike nog niet buiten gevaar.

Terminator

Gedurende een nacht zijn vader en zoon op de vlucht voor de maffia, de halve New Yorkse politiemacht en een huurmoordenaar die aan de Terminator doet denken (rapper Common in een wegwerprol). Dat ze desondanks ongestoord huisbezoekjes aan familieleden kunnen brengen is nog één van de minder opvallende manieren waarop de logica aan de actie wordt opgeofferd.

Jaume Collet-Serra laat de camera als een drone vanuit de lucht op de stad neerduiken en houdt ook elders de vaart erin. Maar zelfs met een drone-camera weet hij de vele actieclichés niet te ontwijken. Waarbij Neeson zelf, met zijn verbeten kop en uit marmer gehouwen rechtvaardigheidsgevoel zelf ook een wandelend cliché is geworden, in zijn zoveelste actiefilm.

2,5 sterren

Te zien in 68 zalen

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie