Heerlijke animatiefilm waarin Shaun het schaap met zijn kudde de grote stad op stelten zet. Van de makers van Wallace & Gromit en The Chicken Run.

De Aardman Studios zijn het levende bewijs dat computeranimatie het edele handwerk van claymation (klei-animatie) nooit zal verdrijven. Aardman-veteraan Nick Park won in de jaren negentig drie Oscars achter elkaar met A Grand Day Out (1989), The Wrong Trousers (1993) en A Close Shave (1995), drie hilarische korte films rond uitvinder Wallace en zijn hond Gromit.

In die laatste film, A Close Shave, kwam ook een schaapje voor en deze Shaun werd zo populair dat hij in 2007 een eigen tv-serie kreeg die in 170 landen wordt uitgezonden.

Een filmavontuur lag voor de hand, maar aangezien claymation een bewerkelijke techniek is liet die film op zich wachten. Bovendien heeft Aardman ook met lange speelfilms als The Chicken Run een hoge standaard gezet.

Uit de klauwen

Die kwalitatief hoogstaande reputatie doen ze eer aan met het hilarische filmavontuur van Shaun the Sheep. De film begint op de vertrouwde boerderij, waar de alledaagse routine tot sleur is verworden. Shaun wil er wel eens een dagje tussenuit en bedenkt een ingenieus plan om boer en waakhond tijdelijk onschadelijk te maken. Maar uiteraard loopt dat plan volkomen uit de klauwen.

En zo kan het gebeuren dat de in slaap gesuste boer in een op hol geslagen caravan op de grote stad afdendert. Shaun en zijn kudde moeten een reddingsactie op poten zetten. Maar de grote stad is een gevaarlijke plek, zeker wanneer je een schaap bent en de dierenpolitie jacht op je maakt. Dat leidt tot bizarre taferelen zoals een chaotisch etentje in een Frans restaurant.

The Silence of the Lambs

Shaun het Schaap: de Film is een non-stop aaneenschakeling van bizarre scènes en idiote achtervolgingen. En ook deze Aardman-film is weer een feest voor jong en oud, want de volwassen filmliefhebbers zullen zich uitstekend vermaken met de vele geestige verwijzingen van Breaking Bad tot Abbey Road, van Meet the Parents tot Taxi Driver en van Wolverine tot The Silence of the Lambs (!).

En voor volwassenen die de voorkeur geven aan de originele versie boven de Nederlandstalige versie is er goed nieuws: er wordt geen verstaanbaar woord gesproken of geblaat in Shaun het Schaap; wel zijn de Engelse opschriften vertaald, wat weer fijn is voor de jongere kijkers.

Dat Gers Pardoel met zijn zachte g de aftiteling vol blaat nemen we dan maar op de koop toe.

In 131 zalen te zien.