Belachelijke fantasy-film waarin kersverse Oscarwinnares Julianne Moore zichzelf voor gek zet, net als eerdere Oscarwinnaar Jeff Bridges.

Julianne Moore won afgelopen zondag een terechte Oscar voor hoofdrol als vrouw met Alzheimer in Still Alice. Eddie Redmayne won de Oscar voor mannelijke hoofdrol voor zijn vertolking van de door ALS gekwelde Stephen Hawking in The Theory of Everything.

Redmayne is momenteel ook als schmierende schurk te zien in Jupiter Ascending, een rol waarmee hij hooguit een Raspberry - de prijs voor slechtste acteerprestaties - zal winnen.

Still Alice gaat hier pas volgende maand in première, maar Moore is vanaf deze week te zien in Seventh Son in een rol die ook al zo beroerd is dat ze voor straf haar Oscar weer zou moeten inleveren.

Net als haar tegenspeler Jeff Bridges, die een Oscar won voor zijn rol in Crazy Heart en hier een bespottelijke kruising tussen die rol en Gandalf speelt. Bridges klinkt bij voorbeeld de hele film lang alsof hij zijn mond vol pruimtabak heeft.

Game of Thrones

Maar de film begint met Moore die in de put zit. Letterlijk, want ze wordt als opperheks Malkin in een put opgesloten door geestenjager Gregory (Bridges). Maar wanneer er een bloedrode maan aan de hemel staat hervindt ze haar toverkracht en slaagt ze erin te ontsnappen - als draak. Zei daar iemand Game of Thrones? Dat treft, want Kit Harington - Jon Snow uit de serie - draaft ineens op voor een kort optreden als leerling van Gregory.

Maar wanneer de valse Malkin deze leerling te slim af is moet Gregory op zoek naar een nieuwe assistent, maar dat moet dan wel de Zevende Zoon van de Zevende Zoon van iemand zijn. Hij komt terecht bij varkenshoeder Tom, die door visioenen weet dat hij voor iets belangrijkers in de wieg is gelegd. Tom wordt gespeeld door Ben Barnes, beter bekend als Prince Caspian uit The Chronicles of Narnia-filmreeks.

Dure flop

De makers van Seventh Son - ook gebaseerd op een boekenreeks - stond ongetwijfeld een vergelijkbaar succesvolle filmreeks voor ogen, met een snufje Narnia, een scheut Game of Thrones, en een dosis Lord of the Rings. Het budget was bijna 100 miljoen dollar en de special effects zijn al net zo overdonderend als de bombastische muziek - maar de film flopte toen hij 3 jaar (!) na de opnames begin dit jaar alsnog werd uitgebracht.

Pijn aan de ogen

Het mislukte Seventh Son zou nog vermakelijk slecht zijn als het geen pijn aan de ogen deed om goede acteurs als Bridges en Moore - ooit samen in The Big Lebowski - zo onderuit te zien gaan. Ook Djimoun Hounsou (2 Oscarnominaties) deelt mee in de malaise, net als production designer Dante Ferretti (3 Oscars). Zelfs Jon Snow oogde zelden zo sneu. Seventh Son had beter ‘When Bad Movies happen to Good Actors’ kunnen heten.

Te zien in 70 zalen.