Filmrecensie: Big Hero 6 - Don Hall en Chris Williams

Heerlijke animatiefilm over een jonge whizzkid en zijn vriendelijke opblaasbare knuffelrobot.

Een hele generatie liep een jeugdtrauma op toen de moeder van Bambi werd gedood in de Disney-film Bambi (1942).

Ruim een halve eeuw later was het veel minder traumatisch dat Nemo zijn moeder verloor aan het begin van Finding Nemo (2003), of dat Up (2009) begon met de dood van de vrouw van een van de hoofdrolspelers. Verlies hoort bij het leven, zo leert ook de nieuwe Disney-film Big Hero 6.

Hoofdrolspeler Hiro is een 14-jarige technisch begaafde jongen, die al bijna net zo goed is in het maken van computergestuurde robots als zijn oudere, briljante broer Tadashi. Hun ouders zijn overleden, maar hun tante Cass zorgt goed voor ze. Wanneer Tadashi een nieuwe uitvinding heeft gedaan en deze wil laten zien op een grote computerexpositie gebeurt er iets vreselijks: bij een explosie raakt wees Hiro ook nog zijn grote broer kwijt.

Opblaasbare zorgrobot

Dat klinkt niet echt als een opwekkend begin voor een vrolijke familiefilm, maar laat het maar aan Disney over om van Big Hero 6 alsnog een amusante animatiefilm te maken. Tadashi heeft namelijk een ander project op zijn kamer achtergelaten, een koffer met daarin een opblaasbare zorgrobot genaamd Baymax. En die wil Hiro graag helpen om van zijn pijn af te komen, ook al is die pijn niet fysiek.

Baymax is een geweldige uitvinding, vooral van de scenarioschrijvers: de knuffelrobot is grappig een aaibaar, en hij heeft een eigen logica die al net zo op de lachspieren werkt als zijn gestoei met plakband of het geluidje dat hij maakt na een fist bump. En wanneer zijn batterijen bijna leeg zijn wordt Baymax een soort dronken robot die niet meer weet hoe hij de trap op moet komen, wat ook erg komisch werkt.

Marvel

Ondertussen probeert Hiro met zijn nerdy vrienden GoGo Tomago, Wasabi, Honey Lemon en Fred er achter te komen wie er met de andere uitvinding van zijn broer vandoor is gegaan. Daarvoor zal het vijftal zich uiteindelijk in superheldenkostuums steken, een wending die minder origineel en daardoor minder geslaagd is. Maar goed, Big Hero 6 is gebaseerd op een Marvel Comic-stripverhaal dus moet ook de dikke Baymax in een soort Iron man-harnas worden gepropt.

San Fransokyo

Dat levert wel weer een leuke scène op en ook de rest van de film is dik in orde. Big Hero 6 speelt in San Fransokyo, een slimme mix van San Francisco en Tokyo, herkenbaar voor zowel de Amerikaanse als de Aziatische doelgroep. Maar het verhaal van Big Hero 6 is tegelijkertijd zo universeel dat er voor jong en oud genoeg uit te halen valt. De film wordt uitgebracht in de originele versie en in een Nederlandstalige versie.

In 189 zalen (Nederlandse versie + Originele versie) te zien.

NUwerk