Netflix breidt in de herfst van dit jaar uit naar Japan, de eerste Aziatische markt waar het bedrijf actief zal worden.

Dat maakt Netflix donderdag bekend.

Het bedrijf maakte eerder bekend eind 2016 in tweehonderd landen actief te willen zijn. Momenteel zijn dat er ongeveer vijftig.

Japan zal het eerst Aziatische land zijn dat wordt aangesloten op Netflix. Via de streamingdienst kunnen gebruikers voor een vast bedrag per maand onbeperkt series, films en documentaires kijken. Netflix maakt ook eigen series en is sinds september 2013 actief in Nederland.

Japan wordt gezien als opmars naar een snelle Aziatische uitbreiding die daarna moet volgen. Voorafgaand aan de introductie in Japan zullen Australië en Nieuw-Zeeland in maart worden toegevoegd.

Netflix ziet groot potentieel in Japan dat 36 miljoen huishoudens met breedbandinternet heeft. Daarmee is het land een van de grootste markten  buiten de Verenigde Staten. Het internet in Japan is bovendien een van de snelste ter wereld.

Aan de andere kant is het een lastige markt met een sterke nationale speler. Softbank heeft in Japan veel rechten voor Hollywood-films al ingekocht. Hulu, eveneens een streamingdienst, was drie jaar actief in Japan maar verkocht de Japanse afdeling vorig jaar aan een lokale omroep, meldt de Wall Street Journal.

Netflix maakte eerder deze week bekend 1 miljard dollar te gaan investeren in onder meer de internationale uitbreiding. Momenteel heeft het bedrijf 57,4 miljoen leden. In 2014 kwamen er 13 miljoen abonnees bij.