Het aantal mensen dat in 2014 naar de bioscoop ging is lichtelijk gedaald ten opzichte van het aantal uit 2013. 

Dit jaar gingen er 60.630 mensen minder naar de filmzalen, wat tot een totaal aantal bezoeken van 30.757.595 heeft geleid. 

Dit heeft Hajo Binsbergen, vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs, vandaag bekend gemaakt in Pathé Tuschinski. 

De recette bedroeg verleden jaar 249,8 miljoen euro en valt daarmee iets hoger uit dan 2013 (249,5 miljoen). De daling van het aantal bioscoopbezoekers tot en met september kwam volgens de organisaties door het WK voetbal.

Nederlandse film

De Nederlandse film kan lichtelijk tevreden terugkijken op 2014, met een marktaandeel van 19,63 procent. Dat is een stijging van 0,37 procent. 

De best bezochte film was Gooische Vrouwen 2 (ruim één miljoen mensen), deze film behaalde ook de hoogste recette van het jaar: 10,1 miljoen euro. In totaal kwamen ruim 6,4 miljoen bezoekers voor Nederlandse films naar de bioscoop.

Soof

Ook andere Nederlandse films hadden succes. Zo behaalden Pak Van Mijn Hart, Soof en Toscaanse Bruiloft de platinastatus (meer dan 400.000 bezoekers).

De arthouses en filmhuizen kenden overigens wel een lichte groei. Het aantal bezoeken nam toe van ruim 2,3 miljoen in 2013 naar ruim 2,4 miljoen in 2014.

Vooral de films Boyhood en The Grand Budapest Hotel deden het goed. De best bezochte Nederlandse film in filmhuizen was Dorsvloer Vol Confetti met ruim 34.000 bezoeken.