De remake van Annie is in de bioscoop verschenen. Recensenten zijn verdeeld. Waar de één het een "fris nieuw gezicht" noemt, schrijft een ander dat "de zon heus wel opkomt, tegen de tijd dat deze rotzooi vergeten moet zijn". 

Wie kent het niet, het verhaal van Annie. Een roodharig weesmeisje dat ten tijde van de Amerikaanse depressie in de jaren dertig van de vorige eeuw wordt opgevangen door een steenrijke industrieel. In 1977 verscheen de Broadway-musical, vijf jaar later de bioscoopfilm.

Ruim dertig jaar verder is er nu een flink gemoderniseerde versie met Quvenzhané Wallis als Annie, Cameron Diaz als gemene Miss Hanigan en Jamie Foxx als de rijke zakenman Will Stacks. De remake valt niet bij alle recensenten even goed in de smaak.

In The Hollywood Reporter is David Rooney bijvoorbeeld snoeihard in zijn commentaar op de film. "De zon komt heus wel weer op morgen", knipoogt hij naar één van de bekendste liedjes uit de musical. "Tegen die tijd moet deze giftige rotzooi wel vergeten zijn." 

Volgens Rooney is Annie 2014 "een zeer losse remake met een gebrek aan muzikaliteit". "Je krijgt haast de indruk dat regisseur Will Gluck en co-schrijver Aline Brosh McKenna zich schamen voor het bronmateriaal."

Ramp

Collega Jason Clark van Entertainment Weekly noemt Annie, dat onder meer Jay-Z en Will Smith als producenten heeft, "een muzikale ramp". "De melodieuze originele muziek krijgt een dodelijke autotune behandeling, wat net zoveel goeds doet voor de liedjes als een luit in death metal”, schrijft Clark "Ik mag hopen dat Rose Byrne, Cameron Diaz en Bobby Cannavale het spelen in een musical op hun bucket list hadden staan en zij hun talent nooit meer op deze manier zullen bezoedelen. Het kijken naar Annie is a hard-knock life… for us."

Op filmpjekijken.com noemt Kristel van den Brink de "behoorlijk gemoderniseerde liedjes" juist "hartstikke catchy". Maar niet alleen de liedjes kregen een eigentijds jasje, schrijft Van den Brink. "De verhaallijnen van de musical uit 1982 en deze remake lijken redelijk synchroon te lopen, maar schijn bedriegt. Zo wordt de ontmoeting tussen Stacks en Annie direct gefilmd en op Youtube geplaatst, krijgt het pleegmeisje een eigen twitteraccount (@Annie4realz) waar onder andere Katy Perry al snel op reageert en woont Will Stacks in een penthouse dat lijkt op de Starship Enterprise - voorzien van allerlei bizarre, technische snufjes."

Bekijk de trailer:

De Telegraaf

Ook Fabian Melchers van De Telegraaf is iets gematigder in zijn recensie. Hij vindt de feelgoodmusical "net zo warm en charmant" als de originele film uit 1982. "De bekende musical wordt een nieuwe beleving in handen van Gluck. Zelfs de geliefde liedjes zijn voorzien van een moderner geluid, of in een aantal gevallen compleet herschreven tot popmuziek. Voor de verstokte fans misschien slecht nieuws, maar het geeft dit hartverwarmende kerstverhaal wel een fris nieuw gezicht."

Wat NU.nl’s Barend de Voogd betreft is een actualisatie van het bekende verhaal voor een nieuwe generatie best op zijn plaats. "Dan moet je het alleen wel goed doen", schrijft hij. In 1982 voelde je voor Annie omdat ze ondanks alle armoede en tegenslag doorzette. De remake laat nauwelijks armoede zien en lijkt vooral geobsedeerd met Stacks luxe appartement, zijn blingbling, zijn helikopter… Dit is de plastic versie van Annie. Natuurlijk is Wallis een schatje en Stephanie Kurtzuba heeft een leuke bijrol als ambtenaar van het adoptiebureau, maar Diaz is te over-the-top en Rose Byrne, als love-interest Grace, te houterig. Gelukkig weet Jamie Foxx nog wel íets van echte genegenheid uit te stralen voor zijn Annie."

De Volkskrant

"Het lijkt geen slecht idee om het klassieke verhaal een update te geven", sluit Pauline Kleijer van de Volkskrant zich aan bij De Voogd.

"Maar deze cynische, moderne versie slaat de plank behoorlijk mis. De rommelige regie, het ongeïnspireerde scenario en de dramatisch slechte acteerprestaties (de rol van Cameron Diaz is een dieptepunt) maken de film tot een liefdeloos vehikel voor kindster Quvenzhané Wallis. De 11-jarige actrice kreeg in 2013 een Oscarnominatie voor haar rol in Beasts of the Southern Wild, maar haar optreden in Annie kan maar het beste snel worden vergeten."

NRC

In NRC Handelsblad ziet Henk van Gelder nog wel een pluspuntje aan de casting van Wallis. "Ze heeft in elk geval niet zo’n schril geluid als de oorspronkelijke film-Annie", schrijft hij. "De elfjarige Quvenzhané Wallis is de grootste attractie van de film: eerst kwetsbaar en verdrietig, maar gaandeweg steeds ondernemender en slimmer." 

Toch is Van Gelder verder niet echt onder de indruk van “supersnel gemonteerde dansscènes die de choreografieën danig amputeren, plat verpopte muziek die van de originele charme weinig overlaat en enkele toegevoegde songs van futloos".